Jon Anders Kokkvoll leder i trafikksikkerhetsutvalget lovde å ta vare på sikkerheten til myke trafikanter i Havsjøveien videre i prosessen. Foto: Skjermbilde fra møtet.

+ Vedtak for Coop tilslutt

Myke trafikanter ble satt opp mot Coop Midt-Norge sine behov i kveld under sluttbehandlingen av detaljreguleringsplanen for Havsjøveien 3 og 5.

Flere representanter understreket behovet for å ivareta de myke trafikantene i det som er et meget trafikkert område. Reidun Roland gikk lengst i dette ved å forlange at rundkjøring og kulvert skulle være etablert før Coop kunne åpne butikken sin. Et såkalt rekkefølgekrav som ble ønsket tatt inn i vedtaket og dermed ble et tilleggsforslag som kom til votering. 

Ordfører Isak Busch (Ap) minnet om at saken var til sluttbehandlig og at slike store krav så langt ut i saksbehandlingen ikke ville være ønskelig da saken har vært til politisk behandling tre ganger tidligere. 

– Det er Røros kommune som har hatt ansvaret for at trafikkmengden har økt slik i området at det er behov for en rundkjøring. Ikke Coop som etablerer en butikk nå  Dette skjedde når kommunen vedtok reguleringsplanen for Gjøsvika for 20 år siden, sa Busch.

Det ble også minnet om at en utsetting  av et vedtak ville få negative konsekvenser for etableringen av parkeringshus i området det Coop Prix ligger i dag. 

Likevel lanserte Rob Veldhuis (H) et utsettingsforslag som gikk ut på at trafikksikkerhetsutvalget skulle bli hørt som høringsinnstans i saken. Etter debatt og forsikringer fra Kokkvoll (Ap) om at de skulle klare å ivareta trafikksikkerheten i dialog med fylkeskommunen som vegeier frafalt Veldhuis endringsforslaget.

Tilleggsforslagene fra Roland falt mot 21 og 26 stemmer.

Tilleggsforslaget fra planutvalgsmøtet i forrige uke om at kommunen ved trafikksikkerhetsutvalget skal gå i dialog med fylkeskommunen om å sette ned fartsgrensen i området ble enstemmig vedtatt. Slik kan man si at de myke trafikantene blir ivaretatt videre i prosessen.