Formannskapet vedtok skjenkebevillinger for de neste fire årene. Foto: Iver Waldahl Lillegjære

+ Vedtok nye skjenkebevillinger

Formannnskapet vedtok i dag nye skjenkebevillinger for perioden 2020 – 2024. Totalt ble det utstedt 28 bevillinger til ulike bedrifter og skjenkesteder.

Saksopplysninger:

Røros kommunes alminnelige skjenkebevillinger behandles som nye bevillinger hvert fjerde år, fremfor å bli automatisk fornyet slik alkoholloven § 1-6 åpner opp for. På denne måten får kommunestyret en gjennomgang over hvilke skjenkebevillinger som finnes i kommunen. Bevillingene opphører senest 30. september året etter at nytt kommunestyre tiltrer.

Eksisterende bevillinger ble i utgangspunktet innvilget frem til 30. september 2020. Utsatt behandling av rusmiddelpolitisk handlingsplan og alkoholforskriften, gjorde at eksisterende bevillinger ble utvidet til å gjelde ut 2020, eller inntil ny bevilling er innvilget. Kommunens adgang til denne utvidelsen er beskrevet i alkoholloven § 1-6 syvende ledd.

Saksvurdering:

Røros kommunes vedtatte alkoholforskrift er lagt til grunn for behandlingen av søknadene. I henhold til forskriften gjelder skjenkestart for drikk inntil 22 volumprosent (øl og vin) alle dager fra kl. 11.00. Skjenkestart for alkoholholdig drikk mellom 22 og 60 volumprosent alkohol (brennevin) er alle dager fra kl. 13.00. Alminnelig skjenketid for øl, vin og brennevin er til kl. 01.00. Natt til lørdag og natt til søndag utvides skjenketiden til kl. 02.00. For utendørs servering og skjenking er tillatt i perioden fra kl. 12.00 til kl. 23.00. All uteservering skal skjermes med gjerde eller lignende. Utfyllende bestemmelser for skjenketid beskrives i forskriftens § 5.

Innstilling:

Følgende generelle vilkår (pkt. A-E) gjelder for alle innvilgede søknader:

A)  Bevillingen gis med henvisning til Røros kommunes alkoholforskrift i kommunestyrets vedtak av 24.09.2020 sak 73/20 etter lov om serveringsvirksomhet og lov om omsetning av alkoholholdig drikk. Forskriften vedlegges dette vedtaket ved utsending.

B)  Alle styrere og stedfortredere skal ha bestått kunnskapsprøven om alkoholloven. Det forutsettes at styrer eller styrets stedfortreder har daglig nærvær ved skjenkestedet. Eier/daglig leder av virksomheten er ansvarlig for at bevillingen forvaltes av godkjent styrer, og skal søke om godkjenning av ny styrer eller stedfortreder ved skifte i bevillingsperioden.

C)  Alle bevillingshavere forplikter seg til å gi kommunen årlig oppgave over mengde omsatt alkoholvare på skjenkestedet innen den frist som kunngjøres. Brudd på rapporteringsfrist eller manglende rapportering medfører tildeling av prikker i henhold til sentral forskrift § 10- 3

D)  Samtlige bevillinger gis for perioden 31.10.2020 til 30.9.2024.

E)  Etter tiltak som beskrevet i vedtatt rusmiddelpolitisk handlingsplan skal det holdes et årlig dialogmøte med skjenkenæringen og kommunen, samt eventuelle andre deltagere. Bevillingshaver forplikter seg til å stille med deltagere på disse møtene, og eventuelle forfall skal begrunnes.

Innstillingen ble enstemmig vedtatt og behandles endelig i kommunestyremøtet i neste uke.