Ved flyplassen reiser det seg nå et tårn, som skal fungere som Bodø flyplass sin forlengede arm til Røros. I april neste år legges flyveledertjenesten ned på Røros, og dagens tårn erstattes av ei fjernstyrt tårnmast bygd i betong. Arkitektonisk er det en betydelig forandring i forhold til dagens tårn, som går en nokså uviss skjebne i møte.
Byggingen er i ferd med å bli sluttført, og «Bodøpålen» er godt synlig i terrenget. Avinor effektiviserer drifta, og Røros er en av 15 flyplasser som mister tårn og flyvelederfunksjon i tiden fram til september 2022.
Avinor gjennomfører en rekke tiltak for å modernisere og effektivisere virksomheten og for å legge til rette for fortsatt vekst i luftfarten. Avinor Flysikring innførte fjernstyrt tårntjeneste ved Røst lufthavn 19. oktober 2019. I oktober 2020 åpner det nye Remote Towers Centre i Bodø, hvor seks lufthavner og blant dem Røros, vil være i operativ drift fra sommeren 2021. Dette blir verdens største fjernstyrte tårnsenter.
Et fjernstyrt tårn innebærer at de som styrer trafikken på flyplassen sitter i et tårnsenter i stedet for hvert enkelt tårn. På flyplassen er det installert kameraer, mikrofoner og annet utstyr som gir svært detaljert informasjon om vær og aktiviteter på flyplassen til enhver tid. I følge Avinor er målet med denne satsningen å legge til rette for enda bedre og mer effektiv drift på lufthavnene. Dette gir betydelige effektiviseringsmuligheter og lavere utgifter.
Tidslinje for implementering av fjernstyrte tårn
- Røst – Fjernstyrt tårntjeneste siden 19. oktober 2019
- Vardø – oktober 2020
- Hasvik – november 2020
- Berlevåg – november 2020
- Mehamn – april 2021
- Røros – april 2021
- Rørvik – oktober 2021
- Namsos – oktober 2021
- Svolvær – desember 2021
- Sogndal – desember 2021
- Molde – mars 2022
- Førde – mars 2022
- Bodø (tentativ/ikke endelig avklart) – mai 2022
- Lakselv (tentativ/ikke endelig avklart) – juni 2022
- Kirkenes – september 2022