Ordører Isak Busch stiller spørsmål til Samferdselsdepartementet om den juridiske holdbarheten i det å kombinere en kommersiell flyrute via Ørlandet med FOT-ruten Røros – Oslo.
– Er det juridisk holdbart å kombinere en FOT-rute som var lyst ut kun for å fly Røros Oslo, med en kommersiell rute? Som tidligere sagt har jeg stor forståelse for at det var riktig å gjøre et unntak i en akuttfase, men som du sikkert har skjønt er jeg skeptisk til en forlengelse av dette, sier Busch i korrespondansen med seniorrådgiver Andreas Neumann hos Samferdelsdepartementet.
Ordføreren fortsetter med å peke på at andre flyselskaper kunne med letthet hevde at de kunne utfordret Air Leap sitt pristilbud på like vilkår.
– Da ønsker vi vårt opprinnelige flytilbud tilbake, og mener kombinering av kommersielle- og FOT-ruter utover akuttfasen kan være tvilsom, juridisk sett. Andre aktører kan med letthet hevde at de kunne utfordret Air Leaps pristilbud på like vilkår, sier Busch videre.
Busch avslutter brevet med så si at Air Leap i perioder har operert med langt dyrere flybilletter enn det rørosingene er vant med og at han ikke er fornøyd med det Air Leap har levert hittil.
– Jeg observerer også at prisene Air Leap nå opererer med er på et helt annet nivå enn det markedet på Røros er vant med, og det synes jeg er både uheldig og litt overraskende, gitt at det ligger en betydelig offentlig finansiering i bunnen. Jeg håper dere tar med disse betraktningene når dere skal avgjøre hvorvidt dagens ordning skal forlenges eller ikke, avslutter Busch.
For å sikre et flytilbud kjøper staten tjenester gjennom såkalte FOT–ruter. Ordningen skal sikre et tilbud der det er lite sannsynlig at flyselskapene vil drive på kommersielt grunnlag, og anbudene har en varighet på fire til fem år.