Morgenflyet fra Ørland til Røros kolliderte med en mindre fugl under landing, og ble stående sju timer på grunn av teknisk ettersyn. Dette medførte at øvrige avganger på morgen og formiddag ble kansellert.
Kollisjon med fugler er ikke uvanlig i flytrafikken, og utgjør normalt ingen stor fare, men et teknisk ettersyn er standard prosedyre når dette skjer. Flyteknikere måtte komme til Røros fra Ørlandet for å utføre ettersynet.
På ettermiddagen skjedde det samme på nytt. Under landing traff det samme flyet to mindre fugler, og måtte ha ettersyn av flyteknikere fra Ørland igjen. Dette førte til store forsinkelser resten av dagen.
Air Leap sin opprinnelige plan var å ha teknisk base på Røros. Nå er teknisk base plassert på Ørlandet, etter at rutene mellom Oslo og Ørlandet og Oslo og Røros ble samkjørt som koronatiltak. Med flyteknisk base på Røros ville konsekvensene av disse to hendelsene vært mye mindre. Frakt av flyteknikere mellom Ørlandet og Røros er tidkrevende.
Lufthavnsjef Røros lufthavn/Sjefflygeleder Røros TWR/APP Gudbrand Rognes bekrefter hendelsene i går. Han bekrefter også at de største flykundene på Røros har et sterkt ønske om at flyruta mellom Oslo og Røros normaliseres.
– Det er godkjent samflyvning mellom de to rutene fram til 15. august. Signalene fra Rørossamfunnet er klare, og det er at ruta bør flys etter opprinnelig plan, med flyet stasjonert på Røros over natta, etter 15. august, sier Gudbrand Rognes.