Tore Sundt er spent og positiv til å bli en del av Bygger´n-kjeden. Foto: Iver Waldahl Lillegjære

+ Byggeskred, roboter og mygg

Bergstaden Trelast har hatt en travel periode i vår og sommer med helt spesielle trender sammenlignet med fjoråret.

– Den dagen de stengte landet var det helt rolig og da ble vi redd for hvordan de neste ukene ville bli. Etter det økte omsetningen gradvis og så ble det travelt hele tiden, sier daglig leder Tore Sundt.

En sen vår og det faktum at folk har vært mer eller mindre frivillig hjemme hele perioden, gjør at forbruket slår ut annerledes enn i mer normale år.

– I år hadde vi en veldig sen vår slik at det ble veldig mye interiørrelatert salg frem til været ble slik at folk kunne holde på ute. Det var tydelig at folk startet med oppussing hjemme, malingsbiten tok virkelig av i mars, sier Sundt.

Trender

Sundt sier at det er helt klart to store trender som skiller seg ut i år, terrassebygging og robotgressklippere.

– Det som er den store trenden i år er terrasser og robotklippere, det er to ting som skiller seg skikkelig ut. Vi har leveringsproblemer med å få tak i nok planker til folk som ønsker å bygge. Både her til lands og i Sverige setter leverandørene begrensninger på hvor mye vi får lov til å bestille per uke. Vi fikk seks pakker med impregnert plank forrige torsdag klokka 14:00 og klokka 16:30 var vi utsolgt igjen. Så det er slik etterspørselen er hos oss. Vi prøver å fordele det vi får inn etter beste evne, sier han.

Hvorfor folk bygger terrasser er en kombinasjon av finværet og at folk fortsatt stort sett har holdt seg hjemme sier Sundt.

– Det er nok to ting, det ene er finværet vi hadde i juni, og det at folk er hjemme i år. Derfor tror jeg at folk vil bruke pengene mer lokalt også, de ser viktigheten av å handle lokalt i stedet for å bruke pengene på ferietur til utlandet. Vi ser det med den andre trenden som har utmerket seg også, nemlig robotklippere. En periode har det vært mere montering enn vi klarte å gjennomføre. Vi graver ned kabel og installerer for kundene, de fleste velger det når de kjøper robotklipper. Slik at de får litt opplæring så er det bare å trykke på knappen og så går det av seg selv. Det markedet vil nok bare bli større i årene som kommer, sier Sundt som selger robotklippere fra 10 000 og oppover til 50 000 kroner(!).

Insektår

Sundt har også merket godt at dette er året til myggen. Både på det som blir solgt i butikken og når han har vært rundt og montert robotklippere.

– Vi merket veldig godt at det er mye mygg når vi var rundt og monterte robotklippere. Der var to uker hvor vi monterte ganske intensivt, den første uka var det ikke mye mygg, men den andre uka tok det helt av. Vi fører ThermaCell myggjagere og plutselig en dag var vi helt tomme. Det skjedde veldig brått, så nå prøver vi å bestille på nytt, men leverandøren sier at det ikke noe å oppdrive resten av sommeren. Da blir det retro myggdeodoranter og andre like manuelle ting fremover for de som trenger hjelp mot insekter, sier han.

Feirer med kake

Sundt og resten av de ansatte skal feire med bløtkake i morgen. Det gjør de hver måned hvor omsetningen passerer 3 millioner kroner.

– Våren var travel selv om det ikke gav så store utslag på omsetningen. Juni har også vært veldig bra og vi ligger såvidt over fjoråret i omsetning. Siden vi har byttet datasystem så er det nok et lite etterslep som vi drar med oss inn i juli også. I morgen blir det imidlertid bløtkake, vi feirer med kake hver måned vi kommer over tre millioner i omsetning, sier han.