Store kjøretøy som kjører gjennom Røros sentrum virvler opp store mengder støv. Årsaken er strøing i vinter på grunn av glatte veier da. Da Rørosnytt stilte seg opp i rundkjøringa for å dokumentere forholdene, kom en kostebil forbi på vei for å sette igang kosting et annet sted. Folkehelseinstituttet advarer mot svevestøvet, som er helseskadelig.
De største sandpartiklene faller fort til bakken, og det er svevestøvet som er farligst for mennesker. Svevestøv er de minste og mest farlige partiklene vi finner i ute- og innelufta. Grunnen til at svevestøvet utgjør de mest helseskadelige partiklene i lufta, er at de ikke faller så fort til bakken og derfor lettere kan nå ned i lungene.
I mange store byer, særlig i Asia, går folk med masker for å unngå å puste inn svevestøvet. Her til lands er dette lite utbredt, men det er mange som har helseplager på grunn av støvet. Noen enkle tiltak for å beskytte seg, kan være å ikke bevege seg der det støver som verst. Blir man liggende bak en bil som støver mye, kan det være lurt å sette lufteanlegget på resirkulering i cupeen og ikke slippe uteluft inn mens det er som verst.
Helseinstituttet, som har vært skikkelig i vinden nå i forbindelse med den pågående pandemien covid-19, har anbefalt strengere grenseverdier for svevestøv.
Strengere grenseverdier for svevestøv vil gjøre at flere kommuner må ta grep, men helsegevinstene vil være mye større enn kostnadene. Det viser en rapport med nye anbefalinger om grenseverdier for svevestøv som Folkehelseinstituttet (FHI) har bidratt til.
− Utredningen fra arbeidsgruppen viser at reduksjon av svevestøvnivåer vil ha en samfunnsmessig gevinst som er langt høyere enn kostnadene ved nye tiltak. Selv med de laveste beregningene for helsegevinster og de høyeste for kostnader, viser regnestykket at samfunnet som helhet går i pluss, sier seksjonsleder Johan Øvrevik ved Folkehelseinstituttet.