Leserinnlegg av Martin Hage Stjern
I lang tid har elektrifisering av Rørosbanen vært en viktig sak for Røros AUF. Miljø og klima er en viktig del av dagens politiske agenda, på grunn av den høyst aktuelle klimakrisen vi står ovenfor. I dag kjører det to typer togsett på Rørosbanen. Type 92 som ble satt i trafikk i årene 1984/85, og Type 93 som ble satt inn i årene 2000/01. Disse skal etter planen bli byttet ut med de nye togsettene som kommer i 2021. I juni tar datterselskapet av det svenske selskapet SJ, SJ Norge over Rørosbanen, samt andre togbaner i Trøndelag. Opsjonen med SJ gir Rørosbanen ekstra avganger, som gir en to-timers frekvens hele driftsdøgnet i ukedagene, noe som er fantastisk for vårt kollektivtilbud. Hvis man derimot ser dette gjennom et klimaperspektiv, ser vi en økning i mengden klimautslipp. Når de nye togsettene kommer, vil de drives av en form for diesel på Rørosbanen, enten vanlig diesel eller etterhvert biodiesel. Økte avganger gir økt utslipp dersom man bruker fossilt brennstoff, og det er det motsatte av hva vi vil!
I den gjeldende nasjonale transportplanen står det ingenting om elektrifisering av Rørosbanen, men elektrifisering av Trønderbanen og Meråkerbanen. Fra Støren og opp til Trondheim bygges det kontaktledninger. I godspakken på jernbane, er det planlagt elektrifisering av strekningen Hamar – Elverum – Kongsvinger. Derfor vil togbaner rundt Rørosbanen etter transportplanen være elektrifisert. Dette er svært ineffektivt, siden da kan ikke omkjøringer for Dovrebanen eller motsatt bli gjort uten å måtte skifte togsett.
Det største argumentet for elektrifisering er selvsagt utslipp. Rørosbanen slipper ut over 6 000 tonn karbondioksid årlig, og dette er for mye. I en utredning av Jernbaneverket i 2015 viser de at de mest aktuelle konseptene for innfasing i 2021 er batteri og biodiesel, men de viser også at batteri og strøm via kontaktledning er mye billigere enn biodiesel. Langsiktig vil også batteri og spesielt kontaktledning være best. Men en hel-elektrisk løsning har en høy prislapp. Flere kilder regner med en pris på mellom 3 til 5 milliarder kroner. Det er også litt dyrere å ha kontaktledninger enn å ha batteritog, men vi i Røros AUF tenker langsiktig, og best mulig for privatpersoner og næringer.
Vi mener derfor at en helelektrisk togbane er det beste valget vi har for en langsiktig lønnsomt og effektiv transportmåte. Regionale- og andre bedrifter og som skal transportere varer sørover, vil få god nytte av en effektiv og miljøvennlig elektrisk togbane. Når vi effektiviserer banen vår, vil man gi en god grodbunn for nye arbeidsplasser og industri. Dette vil indirekte finansiere banen, og gi en enorm vekst i regionen. Når alle baner rundt Rørosbanen blir elektriske, er det bare for dårlig om ikke også vår bane følger trenden.
Martin Hage Stjern
Nestleder Røros AUF
Miljø- og klimautvalget i Trøndelag AUF