Røros videregående skole Foto: Tore Østby

Standpunktvurdering og hjemmeundervisning

Pressemelding fra Fylkesmannen

Fylkesmannen har fått flere spørsmål og problemstillinger knyttet til årets arbeid med standpunktvurdering. Det som er annerledes i år er at elevene har fått deler av opplæringen via fjernundervisning, og at eksamen i grunnskolen er avlyst.

Reglene om fastsetting av standpunktkarakter ligger fast

  • Standpunktkarakteren skal representere kompetansen til eleven ved avslutningen av opplæringen.
  • Standpunktkarakteren skal fastsettes på et bredt grunnlag; eleven skal ha fått vise kompetanse på flere og varierte måter. Læreren kjenner elevenes progresjon gjennom opplæringsperioden i faget. Den kompetansen eleven har vist underveis er relevant å se i sammenheng med kompetansen eleven viser ved avslutningen av opplæringen.
  • Standpunktkarakteren skal uttrykke elevenes samlede kompetanse slik den framkommer i læreplanen i faget.
  • Utenforliggende momenter som innsats, engasjement og orden skal ikke trekkes inn i vurderingen i fag; foruten i faget kroppsøving, hvor innsats er en del av vurderingsgrunnlaget.

Hjemmeundervisningsperioden
Vi vet at lærere har vært kreative og lagt ned mye arbeid i å undervise digitalt – og på avstand. Dette utfordrer lærer- og elevrollen. Vi registrerer at denne perioden har gitt nye erfaringer, blant annet at lærerne i større grad har brukt handlingsrommet i læreplanene. Elevene har vist kompetanse i fagene også i hjemmeundervisningsperioden. Mange skoler bruker fortsatt tradisjonelle vurderingssituasjoner som tentamen og heldagsprøver. Dette er ikke nødvendigvis den beste måten for elever å vise kompetanse på flere og varierte måter; ei heller å utvikle kompetanse. Disse prøvesituasjonene har kanskje ikke blitt gjennomført i år, men er erstattet av andre måter som elever kan vise kompetanse i fagene på. Vi har sett eksempler på at elever har fått vist kompetanse ved bruk av bilder og/eller film, og dialog med lærer eller med grupper av medelever. Mange lærere legger til grunn et bredere repertoar enn tradisjonelle skriftlig innleveringer. Vi har sett økt kreativitet – og mye godt arbeid! Lærere må nå bruke sin innsikt i, og kjennskap til, elevenes kompetanse i hjemmeundervisningsperioden når det skal settes standpunktkarakter.

Sluttvurderingsperioden
Utdanningsdirektoratet definerer sluttvurderingsperioden som de to siste månedene av et skoleår. Dette vil altså si mai og juni. Vi oppfordrer skolene til å bruke hele denne perioden til standpunktvurdering; ikke til å teste og vurdere elever, men til å legge til rette for gode læringssituasjoner der elever kan vise kompetanse på ulike og varierte måter. Fylkesmannen oppfordrer skolene til å sette standpunktkarakterer så sent som overhodet mulig, dvs. rundt 15. juni.

Noen av fagene kan ha blitt skadelidende i hjemmeundervisningsperioden. I så fall er det ingenting i veien for at disse fagene får mer tid i sluttvurderingsperioden. Bruk handlingsrommet!

Klageregler
Reglene for klage på standpunkt er som før – og klagefristen er fortsatt 10 dager etter at eleven er gjort kjent med karakteren. Dersom eleven ber om begrunnelse, skal han/hun få det. Ny klagefrist blir i slike tilfeller 10 dager etter at begrunnelsen er gitt.