Lufthavnsjef ved Røros lufthavn/Sjefflygeleder Røros TWR/APP, Gudbrand Rognes. Foto: Tove Østby

+ Fineste kontoret på Røros

Rørosnytt har vært med en ettermiddag på jobb i tårnet på Røros flyplass, sammen med Gudbrand Rognes, som er lufthavnsjef ved Røros lufthavn/Sjefflygeleder Røros TWR/APP. Her er den første artikkelen i serien «På arbeid hos Røros flyplass».

Gudbrand Rognes har en variert arbeidsdag. Da han begynte å jobbe på flyplassen i 2001, var hoveddelen av hverdagen å sitte i tårnet, som Gudbrand tror er det fineste kontoret på Røros. Arbeidsoppgavene dengang var å holde i mikrofonen, pennen og holde styr på flytrafikken. Da var det veldig heftig flyskoletrafikk, særlig i de delene av året det var lyst og fint sommervær. 

Arbeidshverdagen har etterhvert forandret seg litt for Gudbrand. I 2015 fikk han ny jobb, og en tilleggsfunksjon som lufthavnsjef. Da ble det betydelig færre timer i tårnet, og ganske flere timer på kontor med penn, tastatur, Skype høyttaler og PC.

Historien

Historien til Røros Flyplass startet i 1957. Røros var relativt tidlig ute med å få flyplass og rutetrafikk. Historien viser at det var noen ildsjeler og framsynte folk som så for seg at å reise med fly, raskt og effektivt var noe som fremtiden ville kreve for å være et attraktivt lokalsamfunn.

– Når man nå ser vel så 60 år tilbake i tid, så må vi gi dem rett, sier Gudbrand Rognes.

Det var ildsjeler som dro i gang og fikk bygd en flyplass på Røros. En fremsynt ordfører og flere andre. Det var også hjelp fra statlige midler, fordi Røros skulle brukes som en reserve lufthavn for Forsvaret.

Braathens

I 1957 stilte Braathens opp. Skipsreder Ludvig G. Braathen begynte å fly ruteflyging på Røros, med et firemotors propellfly. I starten var det bare sommerrute, men likevel var dette en kjempestor forbedring. På den tiden tok det lang tid å komme seg både til Værnes/Stjørdal, og sørover i retning mot Fornebu som var hovedflyplassen.

Gamle kilder viser at Rørosingene var opptatt av at det skulle komme en flyplass til Røros. Når man geografisk sett ligger et stykke unna, så man for seg at dette kunne være fornuftig også i reiselivssammenheng. Bringe turister hit. Ettertiden har vist at det var en riktig vurdering.

Braathens fløy på Røros i mange år. I 1963 ble lufthavnen utvidet enda litt mer. Den ble asfaltert og gjenåpnet på nytt om høsten. Da med helårs flyrute. Det var en nyvinning.

Braathens fløy sammenhengende fra 1963, med varierende flytyper, helt frem til 1. januar 2001, da var det slutt på grunn av økonomiske årsaker. Det var ei epoke som var slutt for de ansatte på lufthavnen, og for mange faste brukere og kunder. Braathens og Røros var synonymt i mange år.

Røros lufthavn. Foto: Tove Østby
Facebook
Twitter
LinkedIn