Fornøyd med svar fra beboerne

Røros kommune har gjennomført en brukerundersøkelse blant beboere og pårørende på Røros sykehjem. Virksomhetsleder for sykehjemmene Gonda Brouwer sier at de totalt sett er fornøyd.

34% av beboerne deltok i undersøkelsen og de gir en helhetsvurdering på 4,8 som er 11 prosent under landsgjennomsnittet på 5,4. Halvparten av de pårørende som fikk tilsendt undersøkelsen har svart og de er mer fornøyd med en helhetsvurdering på 5,1.

– Vi har gjennomført en brukerundersøkelse blant våre beboere på Røros sykehjem, og deres pårørende. Resultatet viser at både pasienter og pårørende generelt sett er fornøyde med tjenesten de får fra oss. Beboerne på sykehjemmet gir oss en helhetsvurdering på 4,8 som er litt under landsgjennomsnittet på 5,4. Helhetsvurderingen fra de pårørende er 5,1 mot landsgjennomsnittet på 5. Totalt sett er vi fornøyd med resultatet, sier Brouwer.

Undersøkelsen har lagt vekt på følgende hovedområder: resultat for beboeren, trivsel, brukermedvirkning, respektfull behandling, tilgjengelighet og informasjon.

– Beboerne gir uttrykk for at de er svært fornøyde med trivsel på Røros sykehjem. Trivsel har stor betydning for den enkeltes helse, De pårørende sier også at sine nærmeste får en respektfull behandling på sykehjemmet, sier Brouwer.

Ikke fornøyd med informasjonen

– Behovet for bedre informasjon ser vi også av svarene i undersøkelsen. Både beboere og pårørende gir uttrykk for at de ikke er helt fornøyde med informasjon de får. Det er viktig å ha gode systemer for å formidle informasjon, og at beboere og pårørende kan ta opp ting. Dette er vi allerede i gang med, og det er en del av handlingsplanen for de neste tre årene, sier Brouwer.

Røros kommune bruker en undersøkelse som er utviklet av KS (Kommunenes sentralforbund). Den måler kvaliteten på ulike tjenesteområder, og brukes av mange av landets kommuner. Fordelen med å bruke et standardisert verktøy er at man kan sammenligne resultatene med flere kommuner i landet, og se hvordan man ligger an i forhold til landsgjennomsnittet. Brouwer sier at slike undersøkelser er nyttige.

– Vi er fornøyde med resultatene. Undersøkelsen gir oss mulighet til å forbedre våre tjenester. Vi får også nyttig kunnskap om hva beboere og pårørende er fornøyde med, og på hvilke områder vi kan bli bedre på. Samtidig gir den oss også innsikt i hva beboere og pårørende synes er viktig, sier Brouwer.

[metaslider id=»112004″]