I dag er det 150 år siden vedtaket om å bygge Rørosbanen ble fattet i Stortinget.
Hvor fort kom anleggsarbeidet i gang med tanke på Røros?
Thor Bjerke er forfatter av Rørosbaneboka og tidligere rådgiver ved Norsk jernbanemuseum har gitt oss noen historiske knagger fra vedtaket kom til Rørosbanen ble offisielt åpnet.
Anlegget begynte i stor grad nordfra, hvor det fra før var jernbane til Støren, og på Rena, hvor det var jernbane til Hamar. Det skulle bygges rundt 32 mil med jernbane.
Noe av det første var at det fra 30. desember 1873 ble telegrafforbindelse mellom Støren og Røros. Hvem som helst kunne sende telegram om det var nødvendig. (Fjeldposten, annonse 9. januar 1874).
17. juli 1874 kunne vi lese at 1800 mann var i arbeid nordenfjells, og om bankinnskuddene arbeiderne gjorde. Innen utgangen av juni hadde 662 arbeidere nordenfjells gjort i alt 3184 innskudd i bankene.
13. august kjørte et lokomotiv for første gang sørover fra Støren. Det var lokomotivet «Gudrun» som kjørte over den nye jernbanebrua og noen kilometer videre til Folstad. (Fjeldposten 28. august 1874).
I sin utgave 1. januar 1875 kunne Fjeldposten fortelle at 1874 hadde vært et merkelig år for Røros og nærmeste omegn. Arbeidet på jernbanen hadde medført forandringer på alle områder. Gårdbrukerne fikk god avsetning av smør, krøtter og ved til priser som ble betegnet som uhørte. Det var ikke bare bare for dem som hadde de samme inntektene som før.
21. mai 1875 var det en liten notis om at det var 1620 arbeidere ved anlegget av Rørosbanen nordenfjells.
14. juli 1876 kunne avisen fortelle om at flere berusede jernbanearbeider «i Engene hersteds» hadde kommet i klammeri og at en mann ble stukket med kniv og døde.
28. juli nærmet grustogene seg Røros. De var bare en halv mil borte.
18. august ble en festmiddag sist lørdag i anledning av at grustogene var kommet til Røros omtalt. Lokomotivene Vesta og Thora dro toget med innbudte gjester. Kanonsalutt og hurrarop hilste toget ved ankomsten.
17. november 1876 ble det mulig å sende gods med jernbanen til og fra Røros. Det hadde vært midlertidig trafikk mellom Støren og Singsås siden i februar 1875. Nå var anleggsarbeidet kommet såpass langt at det også ble mulig å sende gods helt til Røros. I kunngjøringen het det at det skulle gå tog fra Singsås ved 7-tiden onsdag og fredager.
13. oktober 1877 ble Rørosbanen åpnet i sin helhet.