Det var et betydelig slag for Vy, da det ble kjent i dag, at sju nye jernbanestrekninger er tapt. Tilbudet Vy leverte i anbudskonkurransen i Nord nådde ikke opp, og SJ Norge AS overtar togtrafikken fra juni 2020.
– Vi gratulerer SJ med seieren. Samtidig må jeg innrømme at vi er svært skuffet, dette betyr at vi fra neste sommer mister syv viktige strekninger med lange tradisjoner og stolthet, drevet av flotte ansatte med stort engasjement for kundene og for strekningene de kjører på, sier konserndirektør for tog i Vy, Arne Fosen.
– Nå skal vi gå grundig gjennom den evalueringen og begrunnelsen som Jernbanedirektoratet har gitt oss, sier Arne Fosen.
Konkurransen i Nord gjelder togtrafikken på strekningene Dovrebanen, Rørosbanen, Raumabanen, Trønderbanen, Meråkerbanen, Saltenpendelen og Nordlandsbanen.
Med til målstreken
Arne Fosen fastslår at Vy var med helt inn til målstreken i en spennende konkurranse.
– Vi leverte et svært offensivt og godt tilbud. Vi har forbedret egne arbeidsmåter og effektivisert organisasjonen, samtidig som vi har jobbet frem en rekke nye, spennende kundetilbud og gode løsninger for flere og mer sømløse reiser. Dette arbeidet gir grunnlag og erfaringer vi tar med oss inn i konkurransen om trafikkpakke 3 Vest, hvor vi strekker oss enda lenger slik at vi vinner konkurransen, sier Fosen. Dette tilbudet skal leveres i august.
– Nå skal vi i året som kommer levere gode togtjenester til beste for kundene frem til vi overleverer driften til ny togoperatør, sier Arne Fosen.
Trist, men ikke motløs
– Dette er en trist dag for hele Vy-konsernet, sier konsernsjef Geir Isaksen. – Men skuffelsen over å tape Pakke Nord tar ikke fra oss motet. Vi skal fortsatt levere 75 % av alle togreiser i Norge, og er landets største busselskap. Vi vil delta med full kraft i de kommende konkurransene både på buss og tog, avslutter Isaksen
Takker medarbeiderne for innsatsen
– Vi har også flotte medarbeidere som alle gjør en kjempeinnsats, noe kundene også forteller oss at de legger merke til og setter stor pris på. Nå skal vi sikre våre medarbeidere god oppfølging i tiden frem mot overføring til ny operatør.
– Og vi skal sørge for at de som reiser med oss, hver dag får det tilbudet vi har lovet dem, avslutter Arne Fosen.
Jernbanedirektoratet har gjort tildelingen. Denne beslutningen kan påklages og kontrakt signeres ikke før klagefristen på ti virkedager er ute.