Vinterfestspill søker om 125 000 (+)

Vinterfestspill i Bergstaden (ViB) søker Røros kommune om kr 125 000,- i støtte til Vinterfestspill 2022. Vinterfestspill i Bergstaden – Den femte årstid er kammermusikkfestivalen som foregår midt på vinteren, midt i Verdensarven Røros bergstad og Circumferensen. Her møter de beste nasjonale og internasjonale artistene et entusiastisk publikum. Vinterfestspill skal være et arrangement som fremmer interessen for kammermusikk. I søknaden skriver ViB at de i 2022 vi jobbe systematisk for å nå ut til nye målgrupper, særlig barn og unge, og forsterke organisasjonen og driftsprosesser. I 2022 avholdes Vinterfestspill i dagene 17.-20. mars.

Kammermusikkfestival

Vinterfestspill i Bergstaden er en årlig kammermusikkfestival som finner sted på Røros i mars hvert år. Samspillet mellom musikken, menneskene og byen er deres «tre-enighet» og utgjør helhetsbildet i kunstformidlingen. Festspillene eies og arrangeres av Stiftelsen Vinterfestspill i Bergstaden, stiftet i 1998, med formål å spre musikkinteresse og musikkglede i regionen. Regionen spenner over sju kommuner og to fylker, ligger langt fra større byer og har få andre tilbud om klassisk musikk. ViB har vært arrangert hvert år siden oppstarten, med unntak av 2020, da festspillene ble avlyst grunnet koronapandemien.

Stiftelsen har to dattervirksomheter, orkesterakademiet KonstKnekt og ViBe Management as. ViBe Management ble opprettet i 2015 i forbindelse med at ViB fikk anledning til å arrangere Berliner Philharmonikers årlige Europakonsert. ViBe håndterer arrangøroppdrag uavhengig av geografi, og tar oppdrag for ensembler og enkeltkunstnere nasjonalt og internasjonalt.

I 2016 ble KonstKnekt opprettet som resultat av samarbeidet med Berliner Philharmoniker. KonstKnekt er ViB og Kavlifondets orkesterakademi, der talentfulle unge musikere fra hele Norden får spille sammen med og lære av noen av verdens beste musikere.

Målgruppe

Fra starten av har ViBs viktigste målgruppe vært lokalbefolkningen i Rørosregionen. Dette ligger fortsatt til grunn, og er førende for mange av deres videre satsinger. De har et særlig fokus på å nå ut til barn og unge i regionen, samt å rekruttere en større andel publikum fra yngre voksne (foreldregenerasjonen, aldersgruppen 25-55 år).

Videre har ViB allerede etablert en stor og trofast gruppe tilbakevendende publikummere. Denne gruppa er dominert av voksne og eldre besøkende (aldersgruppen 50+) fra et større omland, med en hovedvekt fra Trondheim og Østlandet. Dette er en målgruppe med høy gjenkjøpsgrad, som bidrar betydelig til de økonomiske ringvirkningene arrangementet har i regionen gjennom å benytte seg flittig av reiselivstilbudene. Dette er vårt etablerte kjernepublikum, og vi vil fortsatt ha et sterkt fokus på å belønne deres trofasthet ved å tilby dem gode opplevelser.

Sekundært etter de ovenstående gruppene anser ViB at det er et betydelig rom for å øke billettsalg gjennom å tiltrekke seg flere tilreisende nasjonalt og internasjonalt. I sitt kommunikasjonsarbeid har de derfor også fokus på å nå utover egne landegrenser.

Facebook
Twitter
LinkedIn