Pressemelding fra Rørosmat:
Nå er delfinalistene klare – og Rørosmat sine produsenter er sterkt representert med hele 5 produkter i ulike kategorier i Det Norske Måltid. Det bekrefter kvaliteten og posisjonen til Lokalmathovedstaden Røros.
2-3.oktober kåres topp 3 i hver kategori frem til den store finalen i Stavanger 25.april 2025
I kategorien «Årets Ost» tar vi posisjon og er nominert med hele 2 av 5 oster.
Årets ost:
RørosOst Røkt Kvitost – Galåvolden Gård
Rausjødalsost – Galåvolden Gård
Årets drikke:
Røros Drikkeri – Perlende tyttebær – Røros Bryggeri og Mineralvannfabrikk
Årets meieroprodukt:
Røros Rømmegrøt økologisk – Rørosmeieriet
Årets øl:
Blueberry Sour – Røros Bryggeri og Mineralvannfabrikk
Det Norske Måltid er en kåring av de beste mat- og drikkeproduktene i Norge.
Det Norske Måltid (DNM) leter etter det ypperste innen norsk mat og drikke, og har etablert seg som matbransjens viktigste og mest prestisjefylte prisutdeling. Siden 2008 har DNM jobbet for å posisjonere norsk mat, med mål om å bidra til næringsutvikling gjennom å øke etterspørselen, skape stolthet og styrke omdømmet for norsk matproduksjon. Deltakelse i konkurransen kan ha stor betydning, vi arbeider for å bidra til vekst, kompetansebygging og synliggjøring av norske mat- og drikkeprodusenter, i tillegg å gjøre produktene deres kjent for flere forbrukere. Fra 2020-2023 var Det Norske Måltid et nasjonalt omdømmetiltak utnevnt av regjeringen.
Det Norske Måltid reiser landet rundt for å gjennomføre konkurransens juryeringer sammen med bransjens dyktigste fagfolk. Årets høydepunkt for matbransjen er den prestisjetunge finalen i Stavanger, hvor vinnerne i 13 kategorier kåres og Det Norske Måltids hederspris deles ut. Finalen har etablert seg som mat- og drikkebransjens viktigste nettverksarena.
Rørosmat:
Rørosmat SA er et andelslag bestående av 20 lokale mat- og drikkeprodusenter. Selskapet Rørosmat SA og merket «Røros – mat fra Røros-traktene» skal være Norges tydeligste merkevare innen lokalmat, og bidra til verdiskaping for sine matprodusenter. Med et kontaktpunkt, en ordre og en levering betjener de det norske dagligvare- og storhusholdningsmarkedet og formidler det mangfoldet av varer som lokale mat- og drikkeprodusenter produserer. Sammen utvikler de matregionen Røros-traktene.