Den nye undergangen er stor nok til at også brannbiler og annen tungtransport kommer igjennom. Foto: Tore Østby

Undergang bygd på ei helg

Den gamle undergangen var for smal for brannbiler og andre større kjøretøy. Foto: Tore Østby

I løpet av helga ble en ny undergang bygd på Glåmos, som gjør slutt på et stort sikkerhetshull, og som også betyr et nytt stort hull i kommunens pengelommer. Før denne undergangen ble laget, var fire husstander og 22 hytter i en uholdbar situasjon på brannsikkerhet. 

Den gamle undergangen på stedet var for smal til at brannbiler kunne komme igjennom. En overgang finnes litt lengre nord, men det er ikke fremført vei til denne overgangen. Ved en brann ovenfor toglinjen, før den nye undergangen kom, ville ikke brannbiler kunne komme fram. Slik har det vært i mange år, og bare flaks har hindret en brannskandale i dette området.

Her står bulldoseren klar til å sanere den gamle overgangen, som manglet veiforbindelse. Foto: Tore Østby

Når dette ble løst med en undergang, har det gått fort i svingene. Bane NOR hadde et ansvar som jernbaneeier, og kommunen hadde et ansvar fordi det er tillatt bygging i området uten at tilgang for brannbiler var på plass. Samtaler mellom Røros kommune og Bane NOR endte med enighet om å dele regninga.

I framsyn for 2023 ligger fem millioner til undergangen inne. Det året skjedde det ingenting, og i tilsvarende plan for 2024 ligger det ikke inne penger til prosjektet. Dermed kommer finansieringen opp i kommunestyret i forbindelse med fremlegging av årets første tertialrapport. Kommunestyret kommer trolig til å vedta å videreføre budsjett punktet fra 2023 i sitt møte 20. juni, 10 dager før kommunen skrives inn på ROBEK-lista. Statsforvalteren ville trolig godkjent et slikt vedtak også etter at kommunen kommer på ROBEK, siden dette lå inne i budsjettet for 2023.

Hvor mye dette vil koste Røros kommune er ikke kjent enda. Det er antydet en kostnadsramme på 10 millioner kroner, og da blir regninga til kommunen fem millioner kroner. Det er antydet at kostnaden blir noe høyere, uten at det er tallfestet noe sted. Sakspapirene til møtet 20. juni, er ikke lagt ut enda.

I denne saken er det også utredet en annen løsning. Det er at det bygges vei i overkant av jernbanelinja fram til Glåmos stasjon og tre andre traseer. I følge utredningen ville et av veialternativene kostet om lag 3,1 millioner kroner.