Lars Haltbrekken (SV) tror på et stortingsflertall for å elektrifisere og modernisere Rørosbanen etter Stortingsvalget i høst. Han mener det går mot et flertall for AP, Senterpartiet og SV, og at både Senterpartiet og Arbeiderpartiet vil bli med på en storsatsing på jernbane.
De tre partiene styrte landet i en flertallsregjering i perioden 2005 til 2013, og i den perioden kom det ingen elektrifisering av Rørosbanen. Haltbrekken mener klimaet for det er annerledes nå.
– Det som blir viktig fremover, er å få en skikkelig satsing på jernbane, i stedet for store motorveiutbygginger. Vi mener en del av de pengene som nå brukes på en ny svært E 18 inn mot Oslo, burde vært brukt på en kraftig opprusting av Rørosbanen i stedet, sier Lars Haltbrekken til Rørosnytt.
Planer om elektrifisering av Rørosbanen har eksistert lenge. SV har også tidligere fremmet forslag om dette, uten å få oppslutning.
Godstrafikken er en viktig del av bildet. Med en elektrifisert Rørosbane kunne godstogene nordover og sørover gått på hver sin bane. Det ville gitt en enklere avvikling av godstrafikken, fordi det ikke vil være motgående godstog, hverken på Rørosbanen/Solørbanen eller på Dovrebanen.Togene må dermed times bare i forhold til motgående persontog. En slik løsning vil også lette trykke på godsterminalen ved Alnabru.
Haltbrekken sier han har håp om støtte både i Senterpartiet og i Arbeiderpartiet i denne saken nå.
– Senterpartiet har tidligere vært veldig positiv til elektrifisering av Rørosbanen. Det samme gjelder Arbeiderpartiet. Om det blir et valgresultat, som fører til et regjeringsskifte, slik vi håper på, burde alt ligge til rette for en elektrifisering av Rørosbanen, sier Haltbrekken.