Rørosmartnan 2019. Foto: Tove Østby

+ Støtte til Visit Røros

Visit Røros har søkt Røros kommune om støtte til åpningsseremonien for Rørosmartnan 2020, i anledning 10 og 40 årsjubileum for verdensarven Røros Bergstad og Circumferensen. Saken blir behandlet i Formannskapet førstkommende torsdag. I innstillingen heter det at på grunnlag av mottatte opplysninger i søknad og saksutredning innvilges kr 30.000, – i støtte fra kommunalt næringsfond til Rørosmartnan etter dokumenterte kostnader. Det bemerkes at innstillingen er å forstå som et engangsvedtak med grunnlag i å videreutvikle konseptet rundt formidling av åpningsseremoni som beskrevet.

Visit Røros har siden 2016 vært forvalter og arrangør av Rørosmartnan. Selskapet er et datterselskap som er heleid av Destinasjon Røros. I perioden 1973 – 2013 har Destinasjon Røros vært teknisk arrangør av martnan direkte.

Det er søkt om kr 100.000, – i støtte fra kommunens næringsfond.

Saksvurdering:

Rørosmartnan er en viktig del av kulturarven og har en lang tradisjon for handelsvirksomhet gjennom tidene på Røros. Det å formidle tradisjonene med Rørosmartnan samtidig som man videreutvikler konseptet og ser på nye måter å formidle handels- og kulturtradisjonen på er viktig for videre utvikling. Det er også viktig både å skape mer og opprettholde attraktiviteten for kommende generasjoner, og at Rørosmartnan fortsetter å befeste sin posisjon med arrangementet nasjonalt.

Arrangøren vil også med å vise dette «live» klare å formidle stemningen og opplevelsen på en helt annen måte enn man gjør ellers. Dette fordrer selvsagt at det er lagt til rette for enkel streaming-tilgang og at man har markedsført dette slik at det er lett tilgjengelig for de man ønsker å nå.

Merkevareanalysen utført i 2019 viser at det er behov for å tilrettelegge og gjøre seg mer synlig og attraktiv for aldersgruppen 20-35 år. Med å tenke nytt og framtidsrettet så øker man mulighetene for å tiltrekke seg nettopp denne aldersgruppen. Med å utnytte mulighetene til å vise et «live» stemningsbilde så vil man kunne anta at dette vil øke attraktiviteten og igjen tiltrekke seg andre grupper enn de man har i dag. Dette vil igjen kunne styrke merkevaren Røros og gi positive synergier.

Søknaden er innenfor i § 1-2 i vedtektene for kommunalt næringsfond «strategiske tiltak for å oppfylle strategisk næringsplan» og markedstiltak som profilerer flere bedrifter».
I næringsplan er dette inn under punkt 5.1 som gjelder synlighet, utvikling av destinasjon og lett tilgjengelig informasjon om opplevelser mm.

Punktet om synlighet går også igjen på alle delmål under innsatsområder i næringsplanen. Synlighet er en viktig del av helheten for Røros som samfunn. Dette kan tiltrekke både oppmerksomhet rundt Røros som reiselivsdestinasjon og gi andre synergier og muligheter for utvikling.

Martnassjef Lillian Sandnes. Foto: Tove Østby
Facebook
Twitter
LinkedIn