Mandag første juni settes nye fly inn på rutene Røros Oslo og Røros Ørland. Flyet som skal inn på rutene regnes som verdens raskeste turbopropfly, og har 50 passasjerseter.
– Vi ser økt behov for flyseter både fra Røros og Ørland, og har informert Samferdselsdepartementet om endringene som skjer nå. På grunn av pandemien, ble flytilbudet redusert ved at en avgang på søndager ble innstilt. Nå kjører vi på igjen med avganger på søndager. Jeg tror passasjerene blir meget godt fornøyd med det nye flyet, sier VD i Air Leap Jon Melkerson til Rørosnytt.
Saab 2000 inngår ikke i Air Leaps flypark, og derfor er det inngått en wet-leas med Sveaflyg.
– Dette er et selskap vi har leid inn tidligere, og som vi har gode erfaringer med. I den perioden Sveaflyg er leid inn, vil besetningen bestå av hovedsakelig Sveaflygansatte, men Air Leap skal leie ut en flyvert til flyvningene, sier Jon Melkerson.
Det er vanligvis ikke anledning til å løse såkalte Fotruter (Flyruter der Staten er inne med subsidier), men på grunn av covid-19 er det gjort unntak for det.
– Vi har fått tillatelse til å samkjøre ruten mellom Røros og Oslo med ruten mellom Røros og Ørland. Denne tillatelsen gjelder til 15. august.
Wet lease er et leiearrangement mellom to flyselskap på et fly med fullstendig besetning. Leietaker betaler for den tiden flyet benyttes og holder drivstoff, betaler landingsavgifter, skatter og andre utgifter forbundet med driften. Flyet bruker leietakers flight nummer. Slik sett blir der Sveaflyg som nå flyr rutene til og fra Røros, og det er Sveaflygs logo som står på flyene.