Sterk vekst for Rørosmat (+)

Lokalmatprodusentenes salgsorganisasjon Rørosmat har fått ny sjef. Hilde Sorken startet i jobben første mars, og kom inn midt i det som var en tid for omstilling på grunn av pandemi. Den nye lederen har fått en god start, og hun gir mye av æren for det til sin forgjenger og arbeidet som er gjort tidligere.

– Rørosmat har jobbet godt i mange år for å gjøre seg gjeldende som det fyrtårnet vi er innenfor lokalmat i Norge, så det var med en dose ydmykhet jeg takket ja til jobben. Det har vært veldig hyggelig å bli kjent med så mange flinke mennesker. De ansatte i Rørosmat er en gjeng herlige damer med skikkelig stå-på-vilje og godt humør! Og for en matglad person som meg er det jo fantastisk å bli kjent med, og jobbe med så mange dyktige matentusiaster som vi har blant de 27 medlemmene til Rørosmat. Det er mye spennende som skjer i bransjen for tiden, og det er fint som nyansatt å høre gode skussmål om Rørosmat fra dagligvarekjeder og andre deler av mat-Norge, sier Hilde Sorken til Rørosnytt.

Lokalmat har styrket sin posisjon i Norge under pandemien. Det var mange, også blant lokalmatprodusentene i Rørosmat, som var svært bekymret for fremtiden en periode. De brettet opp ermene, og flere av dem slo igjennom i nye markeder.

– Rørosmat har hatt en fantastisk vekst gjennom annerledesåret 2020, og vi fortsetter med gode tall hittil i år. Omsetningsveksten fra 2019 til 2020 var på hele 25%. Dagligvarehandelen i Norge hadde en generell vekst på 17%, mens Rørosmat økte dagligvaresalget med hele 40%. Hos medlemmene har nok det siste året slått litt ulikt ut. Noen har hatt HORECA som sin primærmålgruppe, og det er klart at det kan bli vanskelig når flesteparten av kundene må stenge ned. Men mange av medlemmene har benyttet anledningen til å tenke nytt og satse mer på dagligvarehandelen. Trenden for lokalmat har vært svært positiv under pandemien, og det har nok hjulpet flere medlemmer at forbrukeren er på utkikk etter gode, lokale kvalitetsvarer, sier Sorken.

Gjennom året har det kommet en rekke nye produkter. I dette er de de store produsentene som leder an.

-Det er mange nyheter fra mange gode produsenter i år. Røros bryggeri satser videre på konseptet Fjellbreeze, og kom med en ny smaksvariant i mai – Ingefær, som allerede har blitt en storselger. Galåvolden Gård har hatt kjempesuksess med marengs; store og små bunner i tillegg til søte pikekyss. De jobber flere skift for å holde tritt med etterspørselen. Alle disse produktene har fått veldig god listing hos dagligvarekjedene, og vi gleder oss til fortsettelsen. Ellers har Røroskjøtt kommet med en serie med ferskt pålegg – her kan det bli litt konkurranse for noen av de litt større leverandørene. Stensaas har lansert tre typer tørket kjøtt, elg, rein og hjort – produkter som skapt for kos. Rørosrein har utviklet to saftige grillpølser og én middagspølse – spesialpølser som er perfekt på grillen gjennom hele sommeren. Og skulle du bli lei av grill, eller rett og slett ønsker en kjapp smakfull middag er tipset fra meg Viltgryte eller Byggotto fra Primar, sier Hilde Sorken.

Hilde Sorken har sterk tro på fremtiden, og mener lokalmatprodusentene og Rørosmat har mye å by på, og at det er ei bærekraftig satsing. 

– Det beste er at så mange produsenter i Røros-traktene jobber sammen for matglede, og brenner for å skape verdier ut av de lokale ressursene som finnes. Jeg er stolt, og ikke minst ydmyk, av å jobbe for så mange dyktige lokale matfolk. Røros står virkelig frem som en kulinarisk region, og er et fyrtårn innenfor lokalmat, sier Sorken.