Bjørn Salvesen. Arkivfoto. Foto: Tore Østby

Spørsmål og svar angående Fylkesvei 6526 «Femundsveien» (+)

I dagens Fylkesting i Trøndelag stilte Bjørn Salvesen (uavhengig) spørsmål angående Fylkesvei 6526 «Femundsveien». Salvesen har engasjert seg for å forbedre kvaliteten på den sterkt trafikkerte veien, som for svært mange er inngangspartiet til Femundsmarka Nasjonalpark. Vi gjengir både spørsmål fra Salvesen og svar fra fylkesordføreren.

Spørsmål 13 fra Bjørn Salvesen (uavh.) vedrørende Fylkesvei 6526 «Femundsveien» Røros sentrum – Synnervika.

Fylkesvei 532 «Femundsveien» er på totalt 34 km. Den første asfalterte delen på 13 km er i stort sett god stand til tross for en del sprekker i asfalten. Men de siste 21 km med grusdekke har delvis en svært utfordrende standard. I et avisintervju i sommer etter å ha kjørt veien karakteriserte jeg 1/3 av denne grusstrekningen som «grei», 1/3 som «ganske dårlig» og 1/3 som «rett og slett ræva».

Veien har tre distinkte brukergrupper: Fastboende, hyttefolk og turister. Det er relativt få fastboende på strekningen, men utfordringene oppstår særlig i sommersesongen når alle tre gruppene bruker veien intensivt. Veistrekningen er selve inngangsporten til Femundsmarka Nasjonalpark, og ved endepunktet Synnervika ved Femunden er det store parkeringsplasser for hytteeiere i området og for passasjerer på Femundsbåten som frakter besøkende inn i nasjonalparken.

Veien har deler med store hull og til dels ekstreme utslag av vaskebrett, og hastigheten må stadig reduseres kraftig. Det oppleves også krevende å møte biler på deler av strekningen på grunn av veiens beskaffenhet i tillegg til at det er blitt benyttet grov grus til vedlikeholdet som medfører lett sleng på bilen. Brukere av veien melder om stor slitasje på sine biler, og glasskader grunnet steinsprut fra møtende biler.

Kortere deler av grustrekningen er asfaltert når veien går igjennom dyrkamark, det er positivt for utfordringene med støv. Men fremdeles er støvplagen til stede for noen grunneiere, og i særdeleshet i området rundt Hådalen kapell. Der legges det ned et stort antall dugnadstimer for å holde området i orden. Men arbeidet oppleves som delvis bortkastet på grunn av støvet fra fylkesveien som er til stor sjenanse for den lille gravplassen og selve kirkebygget. Man må også i de tørre periodene ha en svært lang avstand til bilen foran for å få forsvarlig sikt igjennom støvet. Det har i sommer blitt brukt produktet Dustex for å binde støvet, men det ser ut til å ha hatt en svært kortvarig effekt.

Syklister bruker for øvrig ugjerne veien på grunn av alle de nevnte utfordringene. Det er synd da det er svært flott natur og gode både fiske- og bademuligheter underveis.

Standarden på veien oppleves som dårlig året rundt, men særlig om sommeren oppleves standarden som pinlig lav, og spørsmålene jeg ønsker svar på er:

Spørsmål:

  • −  Vi fylkesordførere karakterisere tilstanden på den grusbelagte strekningen som tilfredsstillende?
  • −  Hvis svaret er nei, er det planer om bedre vedlikehold i 2022?
  • −  Vil fylkesordfører ta et initiativ til en trafikktelling sommerstid for å få kunnskap om trafikkmengden er så stor at hele eller deler strekningen bør asfalteres? Fylkesordførerens svar: Representanten utfordrer Fylkesordføreren på å vurdere tilstanden til en gruslagt fylkesvei.

En vurdering av hvorvidt tilstanden på veien er tilfredsstillende eller ikke, er en subjektiv vurdering som er situasjonsavhengig. Med få veier og solid økonomi vil vurderingen av om en vei er i tilfredsstillende stand eller ikke, sannsynligvis vurderes annerledes enn dersom man har mange veier og begrensede økonomiske rammer.

Uten at Fylkesordføreren har personlig kjennskap til denne konkrete fylkesveien, antar Fylkesordføreren at det er grunnlag for å karakterisere tilstanden på både denne veien og mange av fylkeskommunens øvrige grusveier som «utilfredsstillende» i forhold hvordan fylkesveier generelt bør oppleves.

Fylkesordføreren er derimot helt sikker på at de gjeldende økonomiske rammer for veivedlikehold i Trøndelag fylkeskommune ikke er tilfredsstillende for optimalt veivedlikehold. Det er Fylkestinget som fordeler ressursene innad i Trøndelag fylkeskommune. Vi bør derfor vurdere om tilstanden på veiene våre er tilfredsstillende eller ikke, ut ifra hvor godt veivedlikehold vi får ut ifra de rammene vi vedtar for vedlikehold av fylkesveiene våre.

I behandlingen av Økonomiplan for 2021 erkjente Fylkestinget at etterslepet på veivedlikeholdet var på 5 mrd kroner og at dette er en uhåndterlig størrelse uten hjelp fra staten. Fylkestinget har samtidig tatt til etterretning fylkesdirektørens varsel om at investeringsnivået var for høyt og må reduseres. Vedtatt veistrategi forutsetter å redusere etterslepet ved å bruke investeringsmidler gjennom fornyingsprogrammet. Dette har Fylkestinget i ettertid måtte gå bort fra. Det vi ikke har gått bort fra er prioriteringene i B – E veier, for å sikre nok midler til de viktigste veiene. Å prioritere innebærer ikke å velge noe, men å velge bort noe annet. I forbindelse med veistrategien innebar det å avsette mindre penger til veiene med minst trafikk (D og E-veger), og det innebar å ikke asfaltere grusveiene våre, i erkjennelse av at det ikke finnes midler til å kunne oppgradere grusveier slik at det er hensiktsmessig eller bærekraftig å legge asfalt på dem.

Med dette bakteppe vil Fylkesordføreren svare NEI på representantens spørsmål om tilstanden på Femundsveien er tilfredsstillende. Det er den helt

sikkert ikke, ut ifra hvordan vi ideelt ønsker at fylkesveiene våre skal fremstå.

Men den er nok i den tilstanden vi klarer å holde den, og mange andre gruslagte fylkesveier, med dagens økonomiske rammer. Det er derfor heller ikke mulig for Fylkesordføreren å svare JA på spørsmål to, om det er planer om bedre vedlikehold i 2022. Hele rammen til drifts- og vedlikeholdskontraktene til fylkesveiene brukes i 2021. Rammene forutsettes uendret i 2022, men de siste anbudene på driftskontraktene viser at driftskostnadene innenfor drift- og vedlikeholdsområdet på fylkesvegnettet er på vei opp. Dette spiser av det tilgjengelige vedlikeholdsbudsjettet i driftskontraktene som håndterer grusveger i de aktuelle driftsområdene. Dette tilsier at risikoen er større for at omfanget på vedlikeholdet på fylkesveiene vil reduseres enn at det vil øke.

Så kan det legges til at Trøndelag ikke er i noen særstilling. Det totale vedlikeholdsetterslepet på landsplan er anslått til 55 mrd kr. Det er kun gjennom et betydelig statlig bidrag / en handlingsplan over år det er mulig virkelig å få løftet standarden på det norske fylkesvegnettet. Den nye regjeringen skriver i

sin erklæring at en slik handlingsplan kan komme, og det er positivt.

Fylkestinget har i gjeldende veistrategi slått fast at vi ikke har råd til å asfaltere grusveier, av grunner nevnt tidligere i svaret.

Fylkesordføreren kan derfor heller ikke svare JA på at han vil ta et initiativ til å asfaltere en grusvei, i strid med gjeldende veistrategi.

Ett av flere grunnlag for å inndeling i veikategorier i Veistrategien er årsdøgntrafikken (ÅDT) på veiene. Det foreligger derfor en helhetlig vurdering av alle veien våre basert på en likeverdig trafikkregistrering på alle fylkesveier. Femundsveien er registrert med en ÅDT på 160. Fylkesordføreren støtter av den grunn ikke forslagsstillers ønske om en ny, egen trafikktelling på Femundsveien.

RS Servicenter
Facebook
Twitter
LinkedIn