Anbudskonkurransen om å kjøre Rørosbanen og jernbanestrekningene nord for Oslo, endte i en landskamp mellom de to statlige jernbaneselskapene i Norge og Sverige. Sveriges Jerväger dro i land seieren. Det norske statseide jernbaneselskapet, kan da se ut til å være på vei ut av personaltrafikk i Norge.
NSB skiftet navn til Vy for å vinne anbudsrunder, men tapte anbudskonkurransen om å trafikkere Dovrebanen, Rørosbanen, Raumabanen, Nordlandsbanen, Trønderbanen og Meråkerbanen. Jernbanedirektoratet har i dag besluttet at trafikkavtalen for togtilbudet på Dovrebanen, Rørosbanen, Raumabanen, Nordlandsbanen, Trønderbanen og Meråkerbanen skal tildeles SJ Norge.
Kampen om kontrakten sto i sluttfasen mellom SJ Norge og Vy Tog, og det var tett og jevnt. I dag kl. 12 kunngjorde Jernbanedirektør Kirsti Slotsvik hvem som tildeles kontrakten for den andre trafikkpakken som er lagt ut for konkurranse om togtrafikken i Norge. Sørlandsbanen gikk tidligere til engelske Goahead.
Den valgte operatøren får kontrakt for en periode på inntil ti og et halvt år og skal starte opp trafikken fra juni 2020. Konkurranse om å drive persontogtrafikken skal bidra til et bedre togtilbud, åpne jernbanesektoren for nye tanker og forbedringer, og gjøre at staten får mer igjen for sin ressursinnsats innenfor jernbanesektoren.