Formannskapet har i dag sluttet seg til kommunedirektørens forslag til ny norm for vinterbrøyting. Endringen gir redusert overtidsbruk og avspaseringstimer, mer forutsigbare arbeidsdager for medarbeidere. Det gir sparte kostnader på drivstoff og slitasje på utstyr og kjøretøy. Det fører også til at det blir redusert fremkommelighet, og at noen veier der det ikke er fastboende blir vinterstengt. Bakgrunnen for at dette kommer opp nå, er dårlig kommuneøkonomi.
For Røros kommune utgjør brøytekostnader opp mot 90% av veibudsjettet.
Kommunedirektøren fikk i oppdrag av formannskapsmøte i august å utrede effekter
innsparingspotensial på flere områder med anbudsutsetting. Blant de det var ønsket å se
på var veivedlikehold, herunder brøyting og løpende vedlikehold.
I arbeidet med utredningen ble det tatt kontakt med sammenlignbare kommuner i størrelse
og veinett. Oppdal og Midtre Gauldal er kommuner som kjøper veivedlikeholdstjenester som
det var naturlig å sammenligne oss med. Under gjennomgangen av praksisen kom det fram at kommunene hadde helt ulik tilnærming til standarder og normer for brøyting.I presentasjon av utredningen på dialogkonferansen 30. september ble det opplyst at Røros
har et særlig høyt servicenivå og en veldig lav terskel for å ut å brøyte i forhold til de andre
kommunene. Til tross for dette brukes det mindre kroner per km vei i Røros enn i andre kommuner.