Christian Elgaaen. Foto: Svend Agne Strømmevold

Prioriterer kommunene den muligheten kulturskolen er?

Ser og prioriterer kommunene den muligheten kulturskolen faktisk er? Hvordan oppnår vi målet om kulturskole for alle? Det er ikke bare god utdanning kulturskolen tilbyr. Den sikrer også inkludering og rettferdighet samt fremmer muligheten for læring for alle, skriver Ingvill Dalseg (H), Christian Elgaaen (SV) og Vegar Snøfugl ved Trondheim kulturskole. 

Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

I alle trønderske kommuner finnes kulturskoletilbud. Dette er lovpålagte tilbud, og er hjemlet i opplæringsloven. Likevel er bare tretten prosent av barn og unge i Norge elever i en kulturskole. Hvor mange står på venteliste i din kommune?

Slik vi ser det er kulturskolen et godt verktøy for kommunene, i arbeidet med sosial bærekraft. Men vi ser to utfordringer:

  1. Ser og prioriterer kommunene den muligheten kulturskolen faktisk er?
  2. Hvordan oppnår vi målet om kulturskole for alle?

Sosial bærekraft fører til mindre ulikhet, likestilling mellom kjønn, god utdannelse, god helse og mulighet for medvirkning. Den kommunale kulturskolen bidrar til å nå disse målene.

Kulturskolen gir elevene et stødig fundament for god fysisk og psykisk helse. I kulturskolen legges det vekt på aktivitet, medvirkning, aksept, samarbeid, likeverd og toleranse. Kulturell praksis gir et godt grunnlag for å kunne uttrykke seg, og bygge selvfølelse.

Helse i fokus også i kulturskolene

God helse er fokus i flere trønderske kulturskoler. Eksempelvis har en rekke kommunale kulturskoler i dag tilbud om tilrettelagt instrumentopplæring, musikkterapi og tilbud for mennesker med sykdommens demens.

Kulturskolen bidrar til samhold og fellesskapsfølelse, opplevelse av mestring, trygghet og styrke. Gjennom kulturopplevelser trenes barn og unge i å håndtere både tanker og følelser. Kultur gir mening, aktivisering, tilhørighet og samhold.

Demokrati fremmes gjennom kulturskolen som en arena for fellesskap – et fellesskap som legger til rette for å uttrykke seg, føle egenverd og samarbeid med andre. Gjennom medborgerskap lærer barn og unge at deres stemme kan og skal bli hørt.

Sikrer inkludering og rettferdighet

I Verdal og Orkland finnes det kommunale kulturskoler som har satt fokus på medvirkning, og det jobbes utstrakt i fylket for å plassere barn og unges medvirkning i det kommunale planverket, gjennom støtte fra veiledningsprogrammet Fremtidens kulturskole.

Det er ikke bare god utdanning kulturskolen tilbyr. Den sikrer også inkludering og rettferdighet samt fremmer muligheten for læring for alle.

Kulturopplevelse er bra for læring på alle felt – også innenfor akademiske fag. Det er for eksempel kjent at musikkunnskap gir overføringsverdi i forståelse av faget matematikk.

Kulturskolen er en inkluderende arena. Det arbeides med tilrettelegging for barn og unge med funksjonsnedsettelser, barn fra andre kulturer – ja, alle barn og unge skal kunne delta på like premisser.

Kulturskolen er en arena for samspill med andre, og et sted hvor alle kan være en del av noe som er større enn seg selv. Gruppeundervisning innen visuell kunst, dans og teater, samspill innen musikktilbud og felles møtepunkt som kulturskoledager som Trondheim kulturskole arrangerer i juni hvert år.

Røros kulturskole har duedtie – samisk kunsthåndverk – som tilbud. Spennende er det at dette tilbudet appellerer godt til gutter i ungdomsskolen samt at deltakerne er likt fordelt mellom elever med norsk og samisk bakgrunn.

Kjerneområdet til kulturskolen er barn og unge i grunnskolen, og dette er i tråd med opplæringsloven. For å sikre dette, tilbyr kulturskolene både bredde-, kjerne- og fordypningsprogramtilbud. Breddetilbudet er for alle, og sikrer alle et kulturelt tilbud. I kjerneprogrammet gis undervisning for både nybegynnere og viderekomne. Fordypning-/talenttilbudet tilbys elever som har særlig interesse og forutsetninger for å arbeide med faget.

Utfordring til lokalpolitikere

Potensialet for den kommunale kulturskolen er stort. Vi vil utfordre alle lokalpolitikere til å tenke over følgende: Hvordan vil du bruke kulturskolen i din kommune? Og så håper vi mange innbyggere i trønderske kommuner kan bidra til å rette dette spørsmålet til «sine» lokalpolitikere.

Er du opptatt av morgendagens kulturskoletilbud og hvordan bruke kulturskolen i kommunens arbeid med sosial bærekraft? Da bør du benytte anledningen til å delta på Kulturskolekonferanse Trøndelag 2023.

Konferansen finner sted på Røros 28. og 29. august – i regi av Norsk kulturskoleråd Trøndelag. Mer informasjon om konferansen finner du på Norsk kulturskoleråd Trøndelags facebookside samt på kulturskoleradet.no. Kom til Røros og la deg inspirere, og dra hjem med nye ideer!