Foto: Svend Agne Strømmevold

Ønsker vedtak på ny fartsgrense, skilt og oppmerking ved Coop Extra

Trøndelag fylkeskommune har mottatt mange henvendelser om trafikksikkerheten forbi nybygde Coop Extra. Nå har de sendt en henvendelse til Statens vegvesen, der de ber om et vedtak på endret fartsgrense, skilt og oppmerking.

På strekningen forbi nye Coop Extra er det etablert ny gang- og sykkelveg og en tilrettelagt kryssing fra gang- og sykkelveg over til parkeringsplassen til Coop Extra. 

– Denne er mye brukt og vi har fått flere henvendelser om at det skjer nestenulykker der, skriver Linn Mari Forfod i Trøndelag fylkeskommune. 

Innkjøringa til Coop Extra, som de har sammen med Circle K, er veldig bred. Biler og lastebiler kjører inn og ut litt alle plasser. Strekningen oppleves uoversiktlig for kjørende og skummel for gående/syklende som skal krysse her. Det hevdes også av mange at farten er høy, men trafikkmålinger utført på stedet viser et fartsnivå på 53 km/t på strekningen.

– Med bakgrunn i alle henvendelser vi har fått om denne tilrettelagte kryssingen, så tyder det på at situasjonen ikke er bra selv om fartsnivået ikke er veldig høyt. Vi har kommet til at vi ønsker å gjøre tiltak for å sikre krysningspunktet, skriver fylkeskommunen i sin anmodning til Statens Vegvesen.

Ønsker å etablere fartshump
Fylkeskommunen har kommet frem til at etablering av gangfelt i krysningspunktet og en fartshump like ved er de mest hensiktsmessige tiltakene. Selv om et opphøyd gangfelt ville være ønskelig, vil det ikke være mulig å oppfylle kravene for universell utforming.

Siden nødetatene har tilholdssted i nærheten, ønsker fylkeskommunen å begrense antall humper på veien og prøve med bare en fartshump til å begynne med. Det vil bli gjennomført en fartsmåling etter at tiltaket er gjennomført for å evaluere om det har ønsket effekt eller om en ekstra fartshump må til.

Det har blitt gjort vurderinger av fartsgrenser og trafikksikkerhet på veien fra område rundt Coop Extra og inn til sentrum. Ifølge fartsgrensekriteriene bør veier med egen gang- og sykkelveg ha anbefalt fartsgrense på 60/70/80 km/t. Men på denne veien, med to gangfelt, blir anbefalt fartsgrense 50 km/t. 

– Å ha en hyppig endring mellom 50 og 60 km/t er ikke en god løsning, og fartsgrensekriteriene anbefaler også å unngå hyppige endringer i fartsgrensen, heter det i utredningen.

Derfor ønsker Trøndelag fylkeskommune å ha en helhetlig fartsgrense på 50 km/t fra tettstedet og inn til sentrum. En fartshump ved gangfeltet ved Coop Extra vil bidra til å opprettholde et akseptabelt fartsnivå. Denne fartshumpen vil også ha en positiv effekt på trafikksikkerheten i svingen ved broa, og redusere antall ulykker som skjer der om vinteren.

Det er også ønskelig å endre fartsgrensen i den andre enden av strekningen. 

– Vi mener dagens 60-sone starter for langt unna der behovet for nedsatt fartsgrense er. Vi vil derfor utvide generell-strekningen mot Coop Extra og varsle 50 km/t.

Sender inn forslag til vedtak
Overingeniør, seksjon vegforvaltning ved Trøndelag Fylkeskommune, Linn Mari Forfod, forteller at Statens vegvesen har saken til vurdering. 

– Dersom de er enige i vår vurdering vil de sende forslag til vedtak på høring til politiet og kommunen. Det er fire ukers høringsfrist, men om høringspartene sender svar tidligere får vi sannsynligvis vedtak tidligere også. (Jeg vet ikke om det er sendt på høring enda.) Vi lager ferdig en arbeidsordre i mellomtiden slik at den er klar. Når entreprenøren kan gjennomføre jobben har jeg dessverre ikke noe dato på enda. Det kommer an på hvor fort vi får vedtaket, på porteføljen til entreprenøren og været, skriver Forfod i en e-post til Rørosnytt.

Forslag til nye skiltplasseringer: