I høst blir det slutt på at Widerøeflyet står parkert på Røros om natta. Samtidig ser det ut som det blir tre daglige rotasjoner, der den første går fra Gardemoen til Røros. En konsekvens er da at avgang for det første flyet fra Røros til Gardemoen går tre kvarter senere enn nå. Det er også bekymring for om dette vil gi flere innstillinger. Morgentåke kan være et problem, og det er noe lettere å ta av i tåke, enn å lande i tåke.
Praksisen med å parkere fly på Røros over natta, ble etablert i 2009, da DAT overtok flyruta. Dette ble videreført av Widerøe, da de vant neste anbudsrunde. Aircraft Solutions AS, som eies av Leif Jørgen Hovdahl og Arve Engen, bygde en en fullisolert hangar for fem millioner kroner. Siden har hangaren vært utleid til DAT og Widerøe. Widerøe har forpliktet seg til å leie hangaren ut april 2020.
Omleggingen ser ikke ut til å få konsekvenser for leie av hangaren, men Røros Hotell vil miste en del overnattinger. Slik det er nå, overnatter besetningen på morgenflyet på Røros. Etter omleggingen vil besetningen overnatte hjemme, og møte på jobb på Gardemoen. Omleggingen var forøvrig bestemt før Widerøe tapte anbudskonkurransen om Rørosruta for den neste perioden til Air LEAP.
– Vi er selvsagt lei oss for å miste Røros. Widerøe har de siste årene klart å opparbeide seg en sterk posisjon på anbudene i Norge, men det har alltid vært hard konkurranse om de forskjellige anbudspakkene. Widerøe har også denne gangen laget et konkurransedyktig anbud til beste for passasjerene på Røros, men vi må ta til oss at det er noen som har kunnet gi et bedre pristilbud til Samferdselsdepartementet. Dette skal vi lære av og lover å komme sterkere tilbake i neste anbudsrunde, skriver Widerøe på sin nettside.