I et møte 23. september i år vedtok Trafikksikkerhetsutvalget i Røros kommune å anmode kommunedirektøren om å legge frem sak for Formannskapet med følgende permanent skilting:
Finneveta stenges for biltrafikk med unntak av kjøring til eiendommene. Amneusgjellan stenges permanent for gjennomkjøring. Parkering forbudt, med underskilt gjelder ikke av og påstigning. Gågata i Kjerkgata forlenges permanent opp til Rauveta hver lørdag hele året.
Kommunedirektøren følger anmodningen fra TSU, og legger frem saken for formannskapet som er vedtaksmyndighet for permanent skilting på kommunale veier. Saken blir behandlet i Formannskapet torsdag 21. oktober 2021.
Finneveta
I saksvurderingen står det at det er gitt dispensasjon fra krav om trafikkplan for oppføring av bolig i Finneveta i området hvor Tronshartgården sto. Ved oppføring av bolig blir veta svært trang og kjøreretning begge veier vil være uaktuelt. Veta brukes mye av både gående og syklende, både skolebarn og voksne. Det er stilt krav om minimum 3,5 meter fri bredde for brannutrykning. Likevel vil det oppleves som trangt for myke trafikanter når de møter kjøretøy i veta.
Det er gjennomført en testperiode med enveiskjøring fra Lorentz Lossius gata til Bergmannsgata, og gjennomført trafikkmålinger over en lengre periode. En avdekket med målinger før og etter test, at det er en del gjennomgangstrafikk fra sentrum og ut Dalsveien. En ønsker primært ikke gjennomgangstrafikk via sentrum, men ut på hovedveien.
Finneveta vil nok føles utrygg for myke trafikanter uansett om det tillates kjøring i kun en retning også. Det er ikke mye å gå på om det er en miks med syklister, gående og kjørende. Spesielt trangt kan det bli med gåstol eller elektrisk rullestol. Rådet fra TSU er derfor at Finneveta stenges for gjennomkjøring, men kjøring tillates kun til eiendommene.
Det antas at tiltaket isolert sett vil kunne øke trafikkmengden fra Nilsenhjørnet og inn i Bergmannsgata, men samtidig vil en avta den gjennomkjøringen som er ut Finneveta mot Dalsveien, sånn at summen av trafikken fra Nilsenhjørnet vil bli litt mindre.
Amneusgjellan:
TSU har gjennomført en testperiode med å stenge avkjøringa fra Fv 31 til Amneusgjellan. Amneusgjellan er mye benyttet som skoleveg, og avkjøringa på toppen er trafikkfarlig med de gjeldende stigningsforhold. En ønsker også her å styre trafikken rundt på hovedveien.
Amneusgjellan har vært tema i kommunens trafikksikkerhetsplan over flere år. Tiltaket anses ikke å ha noen ulemper bortsett fra blister må kjøre litt lengre.
Røros fysikalske:
Det er uttrykt ønske om fri sone for tilkjøring og henting ved Røros Fysikalske i Bergmannsgata. Det ønskes da en parkering forbudt sone som sikrer tilgang for drosjer og eventuelle private som utfører hente/ bringe tjeneste.
Forlengelse av, og permanent gågate:
Det er fra handelsstand uttrykt ønske om å forlenge gågata permanent på lørdager opp til Rauveta, og at det er gågate hver lørdag hele året. Det er mye folk i Kjerkgata på lørdager, og dette virker mer å gjelde hele året og ikke bare i de typiske turistperiodene. Mye folk i gata og biltrafikk er økt risiko for trafikksikkerheten. Det er også mer trivelig og tryggere å gå i gata uten biltrafikk. Kommunedirektøren støtter derfor dette ønsket. Kjøring til egne eiendommer må tillates med underskilt.
Det har kommet innspill fra Bjørn Aasen på at gågate i Kjerkgata øker gjennomkjøring gjennom Aasengården, fra Ullvarefabrikken og ned mot Domus. Han ønsker skilting av gjennomkjøring forbudt i begge ender av denne veien. Bjørn Aasen er for øvrig positiv til gågate.
Innstilling:
Røros kommune skilter permanent i henhold til skiltplan vedlagt saken:
- – Finneveta skiltes med forbudt for motorkjøretøy i begge ender med undertekst.
- – Amneusgjellan stenges fysisk for gjennomkjøring på toppen av bakken mot Fv 31 (An Magritts veien
- – Det skiltes parkering forbudt, med undertekst gjelder ikke av og påstigning utenfor Røros fysikalske.
- – Gågate i Kjerkgata opp til Rauveta gjøres permanent, og vil gjelde hver lørdag hele året. Med undertekst.
- – Fargarveien skiltes med forbudt for motorkjøretøy i begge ender med undertekst.