Kuråsfossen. Foto: RenRøros

Nye føringer for Røros kommune som eier i selskaper

Kommunedirektøren ber Kommunestyret vedta eierskapsmeldingen for 2022. Samtidig ber kommunedirektøren politikerne gi henne i oppdrag å arbeide med en rekke tiltak rundt Røros kommunes eierskap i selskaper i 2024:

  • REN RØROS AS: Kommunen oppfatter at Ren Røros har gjort viktig grunnlagsarbeid for en viderestø kurs i utviklingen av konsernet. Som største eier opprettholder Røros kommuneden gode dialogen med selskapet og sørger for å være tilgjengelig for selskapetsstyre og konserndirektør ved behov.
  • Røros kommune fortsetter dialogen med Ren Røros om eierskapet til
    underforliggende selskaper som er innenfor det som omtales som «direkte
    konkurranseutsatt virksomhet» og som dermed ikke er i tråd med kommunens
    eierpolitikk.
  • Røros kommune følger opp at selskapet evaluerer og ved behov reviderer
    selskapets eksisterende etiske reglement opp imot kommunens eierpolitikk.
  • Opprettholde dialogen med selskapets styre om hva kommunen regner som
    forsvarlig og etisk forretningsdrift og samfunnsansvar.
    RØROS TOMTESELSKAP AS
  • Røros kommune vurderer fortløpende .
  • Røros kommune initierer at selskapet utarbeider nye eller ved behov evaluerer
    selskapets eksisterende etiske reglement opp imot kommunens eierpolitikk.
  • Kommunen opprettholder dialogen med selskapets styre om hva kommunen
    regner som forsvarlig og etisk forretningsdrift og samfunnsansvar.
    OPTIMUS AS
  • Gjennom oppfølging av den reviderte samarbeidsavtalen med regelmessige møter
    og samtaler på ulike nivåer, skal det tas nye steg i retning av en økt gjensidig
    forståelse av behovene i Optimus og kommunen, ønsker og utfordringer. Slik skal
    muligheter for videre utvikling avdekkes og utnyttes.
  • Optimus AS inviteres til å holde en orientering for kommunestyret i løpet av 2024
    om status for selskapet, samarbeidet med Røros kommune, muligheter og
    utfordringer.
  • Initiere at selskapet utarbeider nye eller ved behov reviderer selskapets
    eksisterende etiske reglement opp imot kommunens eierpolitikk.
  • Opprettholde dialogen med selskapets styre om hva kommunen regner som
    forsvarlig og etisk forretningsdrift og samfunnsansvar.
    VERKET RØROS AS
  • Revisjon Midt har anbefalt en mulig forvaltningsrevisjon av selskapet i perioden
    2020-2024, men denne er ikke tidfestet
  • Røros kommune initierer at selskapet utarbeider nye eller ved behov reviderer
    selskapets eksisterende etiske reglement opp imot kommunens eierpolitikk.
  • Opprettholde dialogen med selskapets styre om hva kommunen regner som
    forsvarlig og etisk forretningsdrift og samfunnsansvar.
    RØROS SLAKTERI AS
  • Røros kommune skal i dialog med Røros Slakteri og andre aktører innen lokalmat
    fortsatt jobbe for en styrket bruk av lokalt produsert mat i hele regionen, særlig i
    offentlige institusjoner. Herunder skal vedtak i generalforsamlingen i Abakus 2023
    om hvordan kommunene kan rigge seg for å øke bruken av lokalt produsert mat,
    følges opp. Det vises til omtalen av Røros Slakteri under avsnitt 2.2.
  • Røros Slakteri AS inviteres til å holde en orientering for kommunestyret i løpet av
    forsommeren 2024 om virksomheten, status, muligheter og utfordringer.
  • Røros kommune initierer at selskapet utarbeider nye eller ved behov reviderer
    selskapets eksisterende etiske reglement opp imot kommunens eierpolitikk.
  • Opprettholde dialogen med selskapets styre om hva kommunen regner som
    forsvarlig og etisk forretningsdrift og samfunnsansvar.
    RØROS VEKST AS
  • Røros kommune fortetter den tettere dialogen med styret om den videre utviklingen
    av Røros Vekst AS og selskapets forutsetninger for faktisk å kunne bidra til
    utvikling.
  • Revisjon Midt har anbefalt en mulig forvaltningsrevisjon av selskapet i perioden
    2020-2024, men denne er ikke tidfestet.
  • Røros kommune initierer at selskapet utarbeider nye eller ved behov evaluerer
    selskapets eksisterende etiske reglement opp imot kommunens eierpolitikk.
  • Opprettholde dialogen med selskapets styre om hva kommunen regner som
    forsvarlig og etisk forretningsdrift og samfunnsansvar.
    RØROS KULTUR- OG KONFERANSESENTER AS
  • Revisjon Midt planlegger en forvaltningsrevisjon av Røros Kultur- og
    Konferansesenter AS i valgperioden, men den er ikke tidfestet.
  • Røros kommune initierer at selskapet utarbeider nye eller ved behov evaluerer
    selskapets eksisterende etiske reglement opp imot kommunens eierpolitikk.
  • Opprettholde dialogen med selskapets styre om hva kommunen regner som
    forsvarlig og etisk forretningsdrift og samfunnsansvar.
    RØROS PARKERING AS
  • Kommunen tar en gjennomgang av kommunens formål med arealer som Røros
    Parkering AS forvalter slik at føringene for forvaltningen blir entydige.
  • Kommunen initierer en gjennomgang og ved behov, en revidering av mandatet
    Røros Parkering har for sitt arbeid. Røros kommune ønsker å vurdere andre
    faste oppgaver Røros Parkering kan gjennomføre på vegne av kommunen.
  • Kommunen vurderer løpende om bemanningsressursen i selskapet kan
    benyttes for å utføre forefallende tilleggsoppgaver som kommunen har behov
    for å få utført.
  • Røros kommune initierer at selskapet utarbeider nye eller ved behov evaluerer
    selskapets eksisterende etiske reglement opp imot kommunens eierpolitikk.
  • Opprettholde dialogen med selskapets styre om hva kommunen regner som
    forsvarlig og etisk forretningsdrift og samfunnsansvar.
    FIAS AS
  • Røros kommune har fokus på å følge behovet for ny kapital i selskapet for
    realisering av nytt anlegg for ettersortering av restavfall.
  • FIAS inviteres til å holde en orientering for kommunestyret i forbindelse med en
    eventuell sak om ny innskutt kapital for bygging av ettersorteringsanlegget for
    restavfall nevnt under selskapets redegjørelse.
  • Røros kommune initierer at selskapet utarbeider nye eller ved behov evaluerer
    selskapets eksisterende etiske reglement opp imot kommunens eierpolitikk.
  • Opprettholde dialogen med selskapets styre om hva kommunen regner som
    forsvarlig og etisk forretningsdrift og samfunnsansvar.
    RØROSREGIONEN NÆRINGSHAGE AS
  • Røros kommune opprettholder en god dialog med Rørosregionen Næringshage om
    næringsutvikling i Røros og regionen for øvrig.
  • Røros kommune initierer at selskapet utarbeider nye eller evaluerer selskapets
    eksisterende etiske reglement opp imot kommunens eierpolitikk.
  • Opprettholde dialogen med selskapets styre om hva kommunen regner som
    forsvarlig og etisk forretningsdrift og samfunnsansvar.
    MUSEENE I SØR-TRØNDELAG AS (MiST)
  • Røros kommune skal fortsatt jobbe for ivaretakelsen av verdensarven og
    videreutvikling av verdiskapingen i forlengelsen av verdensarvstatusen i tett
    samarbeid med MiST og Rørosmuseet.
  • Røros kommune initierer at selskapet utarbeider nye eller ved behov evaluerer
    selskapets eksisterende etiske reglement opp imot kommunens eierpolitikk.
  • Opprettholde dialogen med selskapets styre om hva kommunen regner som
    forsvarlig og etisk forretningsdrift og samfunnsansvar.
    KONSEK TRØNDELAG IKS
  • Røros kommune inviterer Konsek Trøndelag til å holde en orientering for
    kommunestyret i løpet av 2024 om selskapet og selskapets rolle som
    kontrollutvalgets uavhengige administrasjon og rådgiver.
  • Initiere at selskapet utarbeider nye eller ved behov evaluerer selskapets
    eksisterende etiske reglement opp imot kommunens eierpolitikk.
  • Opprettholde dialogen med selskapets styre om hva kommunen regner som
    forsvarlig og etisk forretningsdrift og samfunnsansvar.
    ABAKUS AS
  • Røros kommune følger opp generalforsamlingens vedtak på vekting av klima som
    tildelingskriterium og kommunenes handlingsrom for økt bruk av lokalt produsert
    mat i sine innkjøp.
  • Røros kommune initierer at selskapet utarbeider nye eller ved behov evaluerer
    selskapets eksisterende etiske reglement opp imot kommunens eierpolitikk.
  • Opprettholde dialogen med selskapets styre om hva kommunen regner som
    forsvarlig og etisk forretningsdrift og samfunnsansvar.
    A/S FÆMUND
  • Røros kommune følger opp generalforsamlingens vedtak på vekting av klima som
    tildelingskriterium og kommunenes handlingsrom for økt bruk av lokalt produsert
    mat i sine innkjøp.
  • Røros kommune initierer at selskapet utarbeider nye eller ved behov evaluerer
    selskapets eksisterende etiske reglement opp imot kommunens eierpolitikk.
  • Opprettholde dialogen med selskapets styre om hva kommunen regner som
    forsvarlig og etisk forretningsdrift og samfunnsansvar.
    HELSEPLATTFORMEN AS
  • Røros kommune skal jobbe aktivt for at samhandlingen mellom de vertikale
    nivåene i helse- og omsorgstjenestene forsterkes ytterligere i den videre utviklingen
    av Helseplattformen. Det vil i den forbindelse være viktig at de ulike organe i
    henhold til samarbeidsavtalens beslutningsstruktur blir satt i systematisk drift.
  • Røros kommune forventer at det jobbes målrettet med utviklingen av
    Helseplattformen som løsningen slik at systemet understøtter de nødvendige
    endringene i oppgavefordelingen i helse- og omsorgstjenesten i forhold den totale
    tilgjengelige kompetansen i kommunen.
  • Initiere at selskapet utarbeider nye eller ved behov evaluerer selskapets
    eksisterende etiske reglement opp imot kommunens eierpolitikk.
  • Opprettholde dialogen med selskapets styre om hva kommunen regner som
    forsvarlig og etisk forretningsdrift og samfunnsansvar.
    KOMMUNEKRAFT AS
  • Ingen spesifikke tiltak til oppfølging
    VISIT RØROS OG ØSTERDALEN SA
  • Røros kommune sluttfører arbeidet med fremtidig eierskap og organisering av
    Rørosmartnan. Dette vil kunne påvirke datterselskapet Opplev Røros, og Røros
    kommune holder derfor kontakt med Visit Røros og Østerdalen underveis i
    prosessen.
  • Røros kommune jobber våren 2024 med modeller for hvordan de fremtidige
    turistkontoret i Røros best kan organiseres. Visit Røros og Østerdalen involveres i
    arbeidet.
  • Initiere at selskapet utarbeider nye eller ved behov evaluerer selskapets
    eksisterende etiske reglement opp imot kommunens eierpolitikk.
  • Opprettholde dialogen med selskapets styre om hva kommunen regner som
    forsvarlig og etisk forretningsdrift og samfunnsansvar.
    REVISJON MIDT SA
  • Ingen spesifikke tiltak til oppfølging
    A/L BIBLIOTEKSENTRAL
  • Ingen spesifikke tiltak til oppfølging
    KONSEK TRØNDELAG IKS
  • Røros kommune inviterer Konsek Trøndelag til å holde en orientering for
    kommunestyret i løpet av 2024 om selskapet og selskapets rolle som
    kontrollutvalgets uavhengige administrasjon og rådgiver.
  • Initiere at selskapet utarbeider nye eller ved behov evaluerer selskapets
    eksisterende etiske reglement opp imot kommunens eierpolitikk.
  • Opprettholde dialogen med selskapets styre om hva kommunen regner som
    forsvarlig og etisk forretningsdrift og samfunnsansvar.
    INTERKOMMUNALT ARKIV TRØNDELAG IKS (IKA TRØNDEALG)
  • Ingen spesifikke tiltak til oppfølging
    MIDT-NORGE 110-SENTRAL IKS
  • Ingen spesifikke tiltak til oppfølging

Kommuner er gjennom kommuneloven pålagt å utarbeide en eierskapsmelding minst en gang i valgperioden. Den skal vedtas av kommunestyret og den skal som et minimum inneholde:
a) kommunens prinsipper for eierstyring
b) en oversikt over selskaper som kommunen har eierinteresser i
c) kommunens formål med sine eierinteresser

Saken går videre til Kommunestyret.