Kommunedirektøren ber Kommunestyret vedta eierskapsmeldingen for 2022. Samtidig ber kommunedirektøren politikerne gi henne i oppdrag å arbeide med en rekke tiltak rundt Røros kommunes eierskap i selskaper i 2024:
- REN RØROS AS: Kommunen oppfatter at Ren Røros har gjort viktig grunnlagsarbeid for en viderestø kurs i utviklingen av konsernet. Som største eier opprettholder Røros kommuneden gode dialogen med selskapet og sørger for å være tilgjengelig for selskapetsstyre og konserndirektør ved behov.
- Røros kommune fortsetter dialogen med Ren Røros om eierskapet til
underforliggende selskaper som er innenfor det som omtales som «direkte
konkurranseutsatt virksomhet» og som dermed ikke er i tråd med kommunens
eierpolitikk. - Røros kommune følger opp at selskapet evaluerer og ved behov reviderer
selskapets eksisterende etiske reglement opp imot kommunens eierpolitikk. - Opprettholde dialogen med selskapets styre om hva kommunen regner som
forsvarlig og etisk forretningsdrift og samfunnsansvar.
RØROS TOMTESELSKAP AS - Røros kommune vurderer fortløpende .
- Røros kommune initierer at selskapet utarbeider nye eller ved behov evaluerer
selskapets eksisterende etiske reglement opp imot kommunens eierpolitikk. - Kommunen opprettholder dialogen med selskapets styre om hva kommunen
regner som forsvarlig og etisk forretningsdrift og samfunnsansvar.
OPTIMUS AS - Gjennom oppfølging av den reviderte samarbeidsavtalen med regelmessige møter
og samtaler på ulike nivåer, skal det tas nye steg i retning av en økt gjensidig
forståelse av behovene i Optimus og kommunen, ønsker og utfordringer. Slik skal
muligheter for videre utvikling avdekkes og utnyttes. - Optimus AS inviteres til å holde en orientering for kommunestyret i løpet av 2024
om status for selskapet, samarbeidet med Røros kommune, muligheter og
utfordringer. - Initiere at selskapet utarbeider nye eller ved behov reviderer selskapets
eksisterende etiske reglement opp imot kommunens eierpolitikk. - Opprettholde dialogen med selskapets styre om hva kommunen regner som
forsvarlig og etisk forretningsdrift og samfunnsansvar.
VERKET RØROS AS - Revisjon Midt har anbefalt en mulig forvaltningsrevisjon av selskapet i perioden
2020-2024, men denne er ikke tidfestet - Røros kommune initierer at selskapet utarbeider nye eller ved behov reviderer
selskapets eksisterende etiske reglement opp imot kommunens eierpolitikk. - Opprettholde dialogen med selskapets styre om hva kommunen regner som
forsvarlig og etisk forretningsdrift og samfunnsansvar.
RØROS SLAKTERI AS - Røros kommune skal i dialog med Røros Slakteri og andre aktører innen lokalmat
fortsatt jobbe for en styrket bruk av lokalt produsert mat i hele regionen, særlig i
offentlige institusjoner. Herunder skal vedtak i generalforsamlingen i Abakus 2023
om hvordan kommunene kan rigge seg for å øke bruken av lokalt produsert mat,
følges opp. Det vises til omtalen av Røros Slakteri under avsnitt 2.2. - Røros Slakteri AS inviteres til å holde en orientering for kommunestyret i løpet av
forsommeren 2024 om virksomheten, status, muligheter og utfordringer. - Røros kommune initierer at selskapet utarbeider nye eller ved behov reviderer
selskapets eksisterende etiske reglement opp imot kommunens eierpolitikk. - Opprettholde dialogen med selskapets styre om hva kommunen regner som
forsvarlig og etisk forretningsdrift og samfunnsansvar.
RØROS VEKST AS - Røros kommune fortetter den tettere dialogen med styret om den videre utviklingen
av Røros Vekst AS og selskapets forutsetninger for faktisk å kunne bidra til
utvikling. - Revisjon Midt har anbefalt en mulig forvaltningsrevisjon av selskapet i perioden
2020-2024, men denne er ikke tidfestet. - Røros kommune initierer at selskapet utarbeider nye eller ved behov evaluerer
selskapets eksisterende etiske reglement opp imot kommunens eierpolitikk. - Opprettholde dialogen med selskapets styre om hva kommunen regner som
forsvarlig og etisk forretningsdrift og samfunnsansvar.
RØROS KULTUR- OG KONFERANSESENTER AS - Revisjon Midt planlegger en forvaltningsrevisjon av Røros Kultur- og
Konferansesenter AS i valgperioden, men den er ikke tidfestet. - Røros kommune initierer at selskapet utarbeider nye eller ved behov evaluerer
selskapets eksisterende etiske reglement opp imot kommunens eierpolitikk. - Opprettholde dialogen med selskapets styre om hva kommunen regner som
forsvarlig og etisk forretningsdrift og samfunnsansvar.
RØROS PARKERING AS - Kommunen tar en gjennomgang av kommunens formål med arealer som Røros
Parkering AS forvalter slik at føringene for forvaltningen blir entydige. - Kommunen initierer en gjennomgang og ved behov, en revidering av mandatet
Røros Parkering har for sitt arbeid. Røros kommune ønsker å vurdere andre
faste oppgaver Røros Parkering kan gjennomføre på vegne av kommunen. - Kommunen vurderer løpende om bemanningsressursen i selskapet kan
benyttes for å utføre forefallende tilleggsoppgaver som kommunen har behov
for å få utført. - Røros kommune initierer at selskapet utarbeider nye eller ved behov evaluerer
selskapets eksisterende etiske reglement opp imot kommunens eierpolitikk. - Opprettholde dialogen med selskapets styre om hva kommunen regner som
forsvarlig og etisk forretningsdrift og samfunnsansvar.
FIAS AS - Røros kommune har fokus på å følge behovet for ny kapital i selskapet for
realisering av nytt anlegg for ettersortering av restavfall. - FIAS inviteres til å holde en orientering for kommunestyret i forbindelse med en
eventuell sak om ny innskutt kapital for bygging av ettersorteringsanlegget for
restavfall nevnt under selskapets redegjørelse. - Røros kommune initierer at selskapet utarbeider nye eller ved behov evaluerer
selskapets eksisterende etiske reglement opp imot kommunens eierpolitikk. - Opprettholde dialogen med selskapets styre om hva kommunen regner som
forsvarlig og etisk forretningsdrift og samfunnsansvar.
RØROSREGIONEN NÆRINGSHAGE AS - Røros kommune opprettholder en god dialog med Rørosregionen Næringshage om
næringsutvikling i Røros og regionen for øvrig. - Røros kommune initierer at selskapet utarbeider nye eller evaluerer selskapets
eksisterende etiske reglement opp imot kommunens eierpolitikk. - Opprettholde dialogen med selskapets styre om hva kommunen regner som
forsvarlig og etisk forretningsdrift og samfunnsansvar.
MUSEENE I SØR-TRØNDELAG AS (MiST) - Røros kommune skal fortsatt jobbe for ivaretakelsen av verdensarven og
videreutvikling av verdiskapingen i forlengelsen av verdensarvstatusen i tett
samarbeid med MiST og Rørosmuseet. - Røros kommune initierer at selskapet utarbeider nye eller ved behov evaluerer
selskapets eksisterende etiske reglement opp imot kommunens eierpolitikk. - Opprettholde dialogen med selskapets styre om hva kommunen regner som
forsvarlig og etisk forretningsdrift og samfunnsansvar.
KONSEK TRØNDELAG IKS - Røros kommune inviterer Konsek Trøndelag til å holde en orientering for
kommunestyret i løpet av 2024 om selskapet og selskapets rolle som
kontrollutvalgets uavhengige administrasjon og rådgiver. - Initiere at selskapet utarbeider nye eller ved behov evaluerer selskapets
eksisterende etiske reglement opp imot kommunens eierpolitikk. - Opprettholde dialogen med selskapets styre om hva kommunen regner som
forsvarlig og etisk forretningsdrift og samfunnsansvar.
ABAKUS AS - Røros kommune følger opp generalforsamlingens vedtak på vekting av klima som
tildelingskriterium og kommunenes handlingsrom for økt bruk av lokalt produsert
mat i sine innkjøp. - Røros kommune initierer at selskapet utarbeider nye eller ved behov evaluerer
selskapets eksisterende etiske reglement opp imot kommunens eierpolitikk. - Opprettholde dialogen med selskapets styre om hva kommunen regner som
forsvarlig og etisk forretningsdrift og samfunnsansvar.
A/S FÆMUND - Røros kommune følger opp generalforsamlingens vedtak på vekting av klima som
tildelingskriterium og kommunenes handlingsrom for økt bruk av lokalt produsert
mat i sine innkjøp. - Røros kommune initierer at selskapet utarbeider nye eller ved behov evaluerer
selskapets eksisterende etiske reglement opp imot kommunens eierpolitikk. - Opprettholde dialogen med selskapets styre om hva kommunen regner som
forsvarlig og etisk forretningsdrift og samfunnsansvar.
HELSEPLATTFORMEN AS - Røros kommune skal jobbe aktivt for at samhandlingen mellom de vertikale
nivåene i helse- og omsorgstjenestene forsterkes ytterligere i den videre utviklingen
av Helseplattformen. Det vil i den forbindelse være viktig at de ulike organe i
henhold til samarbeidsavtalens beslutningsstruktur blir satt i systematisk drift. - Røros kommune forventer at det jobbes målrettet med utviklingen av
Helseplattformen som løsningen slik at systemet understøtter de nødvendige
endringene i oppgavefordelingen i helse- og omsorgstjenesten i forhold den totale
tilgjengelige kompetansen i kommunen. - Initiere at selskapet utarbeider nye eller ved behov evaluerer selskapets
eksisterende etiske reglement opp imot kommunens eierpolitikk. - Opprettholde dialogen med selskapets styre om hva kommunen regner som
forsvarlig og etisk forretningsdrift og samfunnsansvar.
KOMMUNEKRAFT AS - Ingen spesifikke tiltak til oppfølging
VISIT RØROS OG ØSTERDALEN SA - Røros kommune sluttfører arbeidet med fremtidig eierskap og organisering av
Rørosmartnan. Dette vil kunne påvirke datterselskapet Opplev Røros, og Røros
kommune holder derfor kontakt med Visit Røros og Østerdalen underveis i
prosessen. - Røros kommune jobber våren 2024 med modeller for hvordan de fremtidige
turistkontoret i Røros best kan organiseres. Visit Røros og Østerdalen involveres i
arbeidet. - Initiere at selskapet utarbeider nye eller ved behov evaluerer selskapets
eksisterende etiske reglement opp imot kommunens eierpolitikk. - Opprettholde dialogen med selskapets styre om hva kommunen regner som
forsvarlig og etisk forretningsdrift og samfunnsansvar.
REVISJON MIDT SA - Ingen spesifikke tiltak til oppfølging
A/L BIBLIOTEKSENTRAL - Ingen spesifikke tiltak til oppfølging
KONSEK TRØNDELAG IKS - Røros kommune inviterer Konsek Trøndelag til å holde en orientering for
kommunestyret i løpet av 2024 om selskapet og selskapets rolle som
kontrollutvalgets uavhengige administrasjon og rådgiver. - Initiere at selskapet utarbeider nye eller ved behov evaluerer selskapets
eksisterende etiske reglement opp imot kommunens eierpolitikk. - Opprettholde dialogen med selskapets styre om hva kommunen regner som
forsvarlig og etisk forretningsdrift og samfunnsansvar.
INTERKOMMUNALT ARKIV TRØNDELAG IKS (IKA TRØNDEALG) - Ingen spesifikke tiltak til oppfølging
MIDT-NORGE 110-SENTRAL IKS - Ingen spesifikke tiltak til oppfølging
Kommuner er gjennom kommuneloven pålagt å utarbeide en eierskapsmelding minst en gang i valgperioden. Den skal vedtas av kommunestyret og den skal som et minimum inneholde:
a) kommunens prinsipper for eierstyring
b) en oversikt over selskaper som kommunen har eierinteresser i
c) kommunens formål med sine eierinteresser
Saken går videre til Kommunestyret.