NORBIT ASA og AutoPASS-utstederen Fremtind Service AS har inngått et innovativt samarbeid for å redusere avfall og fremme sirkulære forretningsmodeller i praksis.
Fremtind Service er Norges største AutoPASS-utsteder, med NORBIT ASA som teknologileverandør. Nå samles bombrikker fra utvalgte storkunder av Fremtind Service inn og sendes til NORBITs fabrikk på Røros. Der demonteres brikkene og kretskortene testes og gjenbrukes i nye brikker. Plast og batteri blir kildesortert og resirkulert.
Initiativet er en del av et større satsingsprosjekt for begge parter, med mål om å utvikle sirkulære forretningsmodeller. NORBIT og Fremtind Service har allerede forlenget levetiden på bombrikkene ved å bruke større batterier og optimalisere antennekonstruksjonen. Dette har ført til at brukstiden for bombrikkene er nær doblet, fra fem til ni år.
– Som en del av Fremtind-konsernet vil vi være ledende innen bærekraft i Norge. Det er med smarte løsninger i innkjøp, effektiv distribusjon og gjenbruk vi kan bidra mest og det er der vi legger den største innsatsen, sier kommersiell direktør Svein Skovly hos Fremtind Service.
– Samarbeidet med NORBIT er starten på en mer sirkulær forretningsmodell og et helt konkret eksempel på gjenbruk i praksis, sier Skovly.
NORBITs erfaring med å utvikle og produsere avansert teknologi har vært en viktig faktor i dette samarbeidet.
– For NORBIT er dette en del av vår bærekraftsstrategi, nemlig å utvikle, produsere og resirkulere produkter på en måte som er i tråd med den nye bærekraftskonteksten. Materialvalg, resirkulering og forlengelse av levetid på produktene er tre av syv kriterier i EUs taksonomi for produksjon av elektroniske komponenter, som vi treffes av om kort tid. Prosjektet med Fremtind er et skritt i riktig retning for å på sikt kunne innfri disse kravene, sier konserndirektør for strategi og ESG Julie Dahl Benum hos NORBIT ASA.