Domus teaser
Foto: Tore Østby

+ Nedgang på Rørosbanen

Domus teaser
Domus teaser

Covid 19 har naturligvis snudd opp ned på situasjonen, med færre avganger og passasjerbegrensinger på togene, men før pandemien var det sterk vekst. Bane NOR har sendt ut en pressemelding med overskriften Eventyrlig vekst, basert på tallene for 2019. Rørosbanen var imidlertid ikke med i eventyret.

Rørosbanen hadde 428.054 passasjerer i 2019, mot 447.089 året før. Det er en nedgang på 19.000. I hele Norge reiste rekordmange 80 millioner med tog i Norge i fjor. Størst økningen var det på Vestfoldbanen, Jærbanen og Gjøvikbanen. Det viser tall fra Statistisk sentralbyrå.

– Det er fantastisk å se den kraftige passasjerveksten. Det viser at satsingen på jernbane gir resultater, sier Bjørn Kristiansen som er konserndirektør for Kunde og trafikk i Bane NOR.

Sterk passasjervekst. Foto: Thor Erik Skarpen, Bane NOR

Det er de tre banene Vestfoldbanen (med Drammenbanen), Jærbanen og Gjøvikbanen, som tre står for nesten hele passasjerøkningen det siste året. Det er satt inn flere rushtidsavganger på disse strekningene, og det ligger også store investeringer bak. Fra 2012 til 2018 økte antall passasjerer i Norge fra 62 til 77 millioner. Fra 2018 til 2019 har passasjerøkningen fortsatt til over 80 millioner.
De siste årenes jernbaneutbygging og utbedring av flaskehalser har gjort det mulig med flere tog på linjene.

– På enkelte linjer er det nå kun få minutter mellom hver avgang, slik som i Stavanger- og Oslo-området. Flere avganger og kortere reisetid gjør det mulig for flere å velge toget og se fordelen av å bruke tog i stedet for bil. Vi ser frem til ytterligere vekst etter hvert som nye banestrekninger blir ferdigbygget de neste årene, sier Bjørn Kristiansen.

Rørosbanen har ikke fått noe løft gjennom investeringer. Det er heller ikke innført noen nye avganger. Nedgangen i antall togpassasjerer har kommet samtidig som busstilbudet mellom Røros og Trondheim er betydelig redusert.

Når tog og skinneganger er bedret på mange jernbanestrekninger, hever det forventningene til tog. Det er gjort en del utbedringer på skinnegangen på Rørosbanen, men det er fortsatt de samme togene som trafikkerer banen. I sum bidrar dessverre ikke dette til å gjøre Rørosbanen mer attraktiv. Nå har togene fått nye operatør, som maler dem togene om. Så spørs det om nye farger er nok til å gi passasjertallene et løft. Det er kjøpt inn nye tog, som går både på strøm og diesel. Noen av disse togene vil trolig bli satt inn på Rørosbanen.
Domus teaser