Elden 2021. Foto: Marthe A Vannebo

Kunstnerisk team i Elden 2022-2024

Pressemelding fra Elden:

Det er en ung trønder i spissen som skal forvalte Arnfinn Strømmevold og Bertil Reithaugs manus og musikk. Regissøren for neste tre-årsperiode er ikke helt ukjent med utendørsteater da hun selv har deltatt frivillig ved Steinvikholmen i tenårene, og har siden hatt en rekke nasjonale og internasjonale regioppdrag.

Regissør:

Maren Bjørseth har sin regiutdannelse fra de Theaterschool, Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten i Nederland (2008–2012). Før det tok hun en bachelorgrad i Drama og Teater ved NTNU (2004–2007).

Hun har etter endt utdannelse hatt regioppdrag ved flere teatre, i utvalg:

Et dukkehjem (2012), en forestilling som ble spilt i Nederland, Tyskland og som gjestet Ibsen-konferansen i Skien. Bjørseth mottok Ton Lutz-prisen for beste regi ved ITs Festivalen i Amsterdam i kategorien beste regi.

Det Norske Teatret: Fem årstider (2013), Romeo og Julie (2016) – en forestilling som ble nominert til Heddaprisen 2016 i kategorien beste regi, Cally (2018) og Lehman-triologien (2021).

Oslo Nye Teater: Vepsen (2017), Min briljante venninne (2019) og Den 25. timen (2020).

Trøndelag Teater: Runddans (2014), Tvillingenes dagbok (2016), Alt jeg ikke husker (2018) og Leksikon om lys og mørke (2020). Ved Turnéteatret i Trøndelag: Folkehelsa (2015) og Kunst (2017).

Bjørseth har også satt opp En folkefiende (2015) ved Teater Ibsen og Drei Schwestern (2020) ved Staatstheater Mainz, Tyskland, samt en rekke forestillinger i Nederland. 

Musikalsk leder

Alf Lund Godbolt er en komponist, musikkprodusent og musiker utdannet ved avdeling for rytmisk musikk ved UiA.

Han har komponert, arrangert og produsert musikk for symfoniorkestre, film, show og artister som blant annet Aurora og Sigrid. Han har arbeidet med musikk og lyddesign til oppsetninger ved de fleste teatrene i Norge samt Aalborg Teater i Danmark. 

Oppsetninger i utvalg: Leonce og LenaLang dags ferd mot natt, Kristin Lavransdatter og Leksikon om lys og mørke (Trøndelag Teater). KirsebærhagenTusen takk teater og Antigone (Det Norske Teatret). Sporvogn til begjær og Min briljante venninne (Oslo Nye Teater).

I 2018 fikk Godbolt Heddaprisen for Beste audiovisuelle design for Antigone ved Det Norske Teatret.

Ved Nationaltheatret har komponert musikk til Den kaukasiske krittringen (2020) og Hamlet (2021). 

Koreograf:

Ida Wigdel jobber som danser og koreograf i ulike samarbeid med base i Oslo. Hun er utdannet ved Kunsthøyskolen i Oslo, avdeling moderne dans og samtidsdans 2003-2006. Wigdel har jobbet som koreograf på Nationaltheatret, Rogaland Teater, Hålogaland Teater, Oslo Nye, Det Norske Teatret og Trøndelag Teater. 

Som danser har jobbet med blant andre Ingun Bjørnsgaard, Francesco Scavetta, Ina Christel Johannesen, Ingeleiv Berstad, Sulekha Ali Omar, Stian Danielsen, Jon Tombre og Hege Haagenrud.             

Hun driver kompaniene Th’Line og Berstad/Helgebostad/Wigdel som har turnert i Norge og i utlandet siden 2012 (Rotterdam, Berlin, Manilla, Barcelona, Stockholm, Amsterdam, Wien, Århus, Helsinki og Reykjavik m.m)

Hun har undervist i Bevegelse på Kunsthøyskolen i Oslo, avdeling Teaterhøyskolen, og har vært ansatt i Skuespiller-og Danseralliansen siden 2015.

I 2021 ble hun tildelt Rolf Gammlengs ærespris.

Scenograf:

Olav Myrtvedt er utdannet scenograf fra Danmarks Design Skole, og har arbeidet som scenograf innen teater og dans siden 1995. Han har arbeidet som scenograf ved flere teatre i inn- og utland; som Nationaltheatret, Stockholm Stadsteater, Gøteborgsoperan, Gøteborg Stadsteater, Malmö Opera, Malmö Stadsteater, Århus teater, Budapest Kammerteater og Antonín Dvořák Theatre i Ostrava, Tsjekkia.

Olav Myrtvedt har laget scenografi til flere urpremierer på Jon Fosses stykker, som ble presentert i utstillingen «Fosse via Myrtvedt» under Praha-quadriennalen i 2003. Han har samarbeidet med en rekke frigrupper innen dans og teater. Myrtvedt ble tildelt Reumert-pris for scenografien til Helligtrekongersaften ved Aalborg Teater i 2011. Han er nominert flere ganger til Heddaprisen, og mottok Heddaprisen for årets scenografi/kost til forestillingen «Vår ære/vår makt» i 2016.  Forestillingen «Orlando» fikk Hedda-prisen for årets forestilling i 2017, der Myrtvedt også var nominert til årets scenograf.

Lysdesigner

Ingrid Skanke Høsøien er utdannet lysdesigner ved Den Danske Scenekunstskole (tidligere Statens Scenekunstsskole/Teaterskolen) i København (2010–2014). Etter endt utdannelse har hun turnert i Norge og flere steder i verden med band som Highasakite, Trygve Skaug, Janove, og en rekke jazzproduksjoner og bestillingsverk. 

Hun har gjestet de fleste spillesteder og kulturhus i Norge og hatt lysdesign ved flere teatre i både Norge og Danmark. «Alice i Vidunderland» (Nationaltheatret), «Czardasfyrstinnen» (Operaen i Kirstiansund) «En dag» (Trøndelag Teater), alle forestillinger ved Det Nye Teateret, «Søsiden» (Den Nationale Scene), «Et juleeventyr» (Aalborg Teater). «

Ingrid har også et nært forhold til Røros,  da begge foreldrene er født og oppvokst der. Faren vokste opp på Høsøien pensjonat (nå Solheim) moren vokste opp i bankgården i Kjerkgata. Hun har med andre ord et nært forhold til Røros.

Catrine Telle og hennes kunstneriske team har hatt tre suksessfulle sesonger bak seg (2018,2019 og 2021) og overlater nå stafettpinnen til et nytt kunstnerisk team som skal bidra til å fornye og utvikle musikkteatret Elden. En stadig fornyelse er Eldens styrke og årsak til at publikum vender tilbake for å oppleve musikkteatret i ny drakt. 

Elden er Trøndelags største utendørsteater og en av de få friluftsteatrene som ble satt opp i 2021 med ulike smitteverntilpasninger og redusert publikumskapasitet.  Vanligvis ser 12 000 publikummere Elden hvert år, men i var det plass til vel 6000 grunnet smittevernrestriksjoner. Alle forestillingene var utsolgt før premieren 27.juli. Over 330 frivillige bidrar med uvurderlig innsats sammen et profesjonelt team hvert eneste år.

Stiftelsen Elden vil takke regissør Catrine Telle, musikalsk leder Skjalg M Raaen, koreograf Arne Fagerholt, scenograf Bård Lie Thorbjørnsen og lysdesigner Eivind Myren for denne perioden. De har på et utmerket vis utviklet og fornyet musikkteatret og løftet det musikalske uttrykket, forsterket kvinneskikkelsene og det sørsamiske perspektivet i forestillingen.

Facebook
Twitter
LinkedIn