Øra Vel vil ha mindre trafikk og redusert fart her. Foto: Tore Østby.

+ Krever mindre fart og mindre trafikk

Øra Vel har uttrykt bekymring for trafikkforholdene i Peter Møllers vei og Øragata. Dette gjelder spesielt trafikkmengde, høy fart, forhold for gående og tungtrafikkandel. Nå har trafikksikkerhetsutvalget vært på befaring for å se på hva som kan gjøres av strakstiltak for å bedre forholdene.

Under befaringen kom det opp fire forslag til tiltak. Det var stoppskilt på Peter Møllers vei, fartsreduserende tiltak, trafikktelling og fortau langs Peter Møllers vei. Rapporten etter befaringen konkluderer ikke med noen tiltak, som ikke er vedtatt tidligere, men det åpnes for en ny trafikktelling.

Leder av trafikksikkerhetsutvalget presenterte et forslag om å sette opp stoppskilt i Peter Møllers vei ved krysset mot Øragata. Det ble gitt i oppdrag til teknisk å finne ut om dette lar seg gjøre. Svaret på det ser ut til å være nei.
Håndbok N300 regulerer bruken av stoppskilt. Skiltet angir at kjørende skal stanse helt før kjøring inn på kryssende veg eller før kryssing av planovergang, og at den kjørende har vikeplikt for kjørende trafikk i begge retninger på kryssende veg. Stoppskilt kan kun brukes foran forkjørskryss, og foran kryss med forkjørsvei. Ingen av delene gjelder på Øra. I tettbygd strøk skal stoppskilt bare brukes dersom ulykkessituasjonen i krysset kan tilbakeføres til manglende overholdelse av vikeplikt, eller dersom fartsnivået på den kryssende veien er svært høyt.
Stoppskilt skal bare brukes til å regulere vikepliktforhold og bedre de sikkerhetsmessige forhold i det kryss skiltet settes opp. Skiltet skal ikke brukes med sikte på å redusere fart eller gjennomkjøring, f.eks. i boligområder. Regionvegkontoret er veimyndighet i saker som gjelder regulering av forkjørsvei. I rapporten anses det ikke sannsynlig at vegkontoret vil tillate oppsett av stoppskilt her.

I følge Øra Vel er noe av problemet med trafikken på Peter Møllers vei og Øragata for høy fart. Det ble diskutert om det vil være hensiktsmessig å lage fartsdumper langs begge veiene.

I rapporten etter befaringa heter det at en sideeffekt av dette kan være at noen vil velge bort disse veiene som gjennomfartsåre. Det kan derfor være aktuelt å prøve dette for å se om en oppnår forventet effekt.

I forbindelse med ny områdeplan for Tollef Bredals vei ble det gjennomført en trafikktelling. Øra Vel ønsker at det skal gjennomføres en ny telling for området for å se utviklingen i trafikk. Dersom dette skal gjennomføres er det en forutsetning at Øra Vel stiller med tellemannskap.

Øra Vel ønsker at det blir lagt bedre til rette for gående langs Peters Møllers vei. I ny områdeplan for Røros sentrum er det lagt inn fortau langs veien. Dette vil medføre at Peter Møllers vei blir noe smalere, men dette kan kanskje ha den effekten at farten dempes noe, samt at flere vil velge bort dette som gjennomfartsvei.

Utvalget som har sett på lokalisering av en ny stor sentrumsbarnehage, går inn for å legge den til Øya. Om det blir en realitet vil trafikken i Peter Møllers vei og Øra trolig øke en god del.