For første gang siden 2010, skjer en omorganisering av vedlikeholdet på Fylkesveiene, som gir håp for bedre vedlikehold av FV30 og de andre fylkesveiene. Finansiering av fylkesvei-vedlikehold blir da igjen en del av de økonomiske rammene i Nasjonal transportplan (NTP).
– Det er svært gledelig og et gjennombrudd for fylkeskommunene og KS. sier styreleder Bjørn Arild Gram i KS.
Gjennom en forvaltningsreform som ble gjennomført 1. januar 2010, skiftet veien mellom Koppang og Støren gjennom Røros status fra Riksvei til Fylkesvei. I denne reformen ble de fleste riksveier som ikke var såkalte stamveier fylkesveier. Dette skjedde uten protester, og veien ble vurdert som en nord/sørvei, og der E6 er stamveien.
Deler av Fylkesvei 30 er i realiteten del av en stamvei mellom Trondheim og Riksgrensen. Det som gjør at den ikke betraktes som det, er ikke bare at deler av veien går nord/sør der det finnes mer trakterte alternativer, men også at veien fra Røros til Riksgrensen er Fylkesvei 31, og at veien fra Støren til Trondheim er E6.
I forbindelse med reformen i 2010 fikk fylkeskommunene en kompensasjon på 6,9 milliarder kroner, men erfaringene fra årene etter, er at det har blitt veldig stor forskjell i veldllikeholdet av Fylkesveier og Riksveier.
– For første gang blir finansiering av fylkesveivedlikehold en del av de økonomiske rammene i Nasjonal transportplan (NTP), sier styreleder Bjørn Arild Gram i KS.
I det ligger det en forventning om kraftig oppgradering av vedlikeholdet på veier som FV 30. Bak endringen nå, ligger det en politisk drakamp mellom Regjeringen og opposisjonen.
– Vi registrerer at opposisjonspartier har tatt til orde for enda sterkere satsing på fylkesveivedlikehold enn hva regjeringen foreslår. Dersom det blir resultatet av Stortingets behandling av NTP 2022-33, vil det være ekstra gledelig, sier styreleder Bjørn Arild Gram.
Stortingsmeldingen om ny NTP for perioden 2022-2033 legges fram av regjeringen fredag 19. mars. Regjeringen har allerede varslet at meldingen inneholder forslag om ekstra satsing på vedlikehold av fylkesveiene. I første omgang varsles 825 millioner kroner årlig fra og med 2022, og så en betydelig økning videre i siste del av planperioden.