+ Kartlegging av krisesentertilbudet

RS Servicenter
RS Servicenter

Fylkesmannen i Trøndelag skal føre tilsyn med at Røros kommune oppfyller pliktene som følger av krisesenterloven. Fylkesmannens tilsynsteam for krisesentertilbudet er sammensatt av representanter fra Helse- og omsorgsavdelingen, Nav/sosialseksjonen og barnevernseksjonen i Oppvekst- og velferdsavdelingen.

Fylkesmannen i Trøndelag ønsker å kartlegge innholdet i krisesentertilbudet i kommunene. Kartleggingen vil være grunnlaget for deres videre oppfølging av krisesentertilbudet i den enkelte kommune. Det vil ikke bli gitt en enkeltvis tilbakemelding etter denne kartleggingen, men en samlet rapport vil bli utarbeidet.

Fylkesmannen kan følge opp kartleggingen med en nærmere tilsynsmessig oppfølging mot den enkelte kommune, etter en intern prioritering.

Krisesenterloven

Krisesenterlovens § 2 omhandler krav til innholdet i krisesentertilbudet. For personer som har vært utsatt for eller truet med vold i nære relasjoner, skal kommunen sørge for at det finnes et rådgivningstilbud og et trygt midlertidig botilbud.

Tilbudet skal gi brukerne støtte, veiledning og hjelp til å ta kontakt med andre deler av hjelpeapparatet. Tilbudet skal foruten et trygt og midlertidig botilbud, som er fysisk adskilt mellom menn og kvinner, omfatte et dagtilbud og en telefonkontakt.
Krisesentertilbudet skal være gratis og åpent hele året, og det skal kunne benyttes som et lavterskeltilbud. Krisesentertjenesten skal også kunne følge opp brukerne i reetableringsfasen.

Krisesenterlovens § 3 setter krav om at tilbudet tilpasses individuelle behov hos brukerne. Kommunen skal ta vare på barn på en god måte og sørge for at barnas rettigheter etter andre lovverk blir ivaretatt.

Der det er nødvendig for at brukerne skal få et godt tilbud, skal kommunen sørge for tilgang på kvalifisert tolk. Det skal være rutiner for kvalitetssikring, bestilling og betaling av tolketjenester.

Krisesenterlovens § 4 setter krav om at de som er utsatt for vold eller trusler om vold i nære relasjoner, skal få en helhetlig oppfølging gjennom et samordnet tilbud mellom krisesentertilbudet og andre deler av tjenesteapparatet. Kommunen har plikt til å føre internkontroll med at tjenestene som utgjør krisesentertilbudet utfører oppgavene sine i tråd med krav i lov og forskrift.

Kommunen skal videre kunne gjøre rede for hvordan internkontrollplikten ivaretas. Dette framgår av lovens § 8.

Tilbakemelding til Fylkesmannen

Fylkesmannen ber om at kommunen beskriver tilbudet kommunen har til de som blir utsatt for vold, eller trusler om vold i nære relasjoner. De ber om at det gjøres rede for:

Krisesenterets døgntilbud, herunder tilbudet til kvinner og menn. De ber spesielt om at det blir gjort rede for tilbudet til barn, de med fremmedkulturell bakgrunn og personer med spesielle behov knyttet til rus, psykiatri eller funksjonshemminger. Krisesenterets dagtilbud. Telefontilbud med råd og veiledning. Hvordan nødvendige tolketjenester sikres i den enkelte sak. Oppfølgingstilbud i reetableringsfasen.

Hvordan kommunen løpende sikrer at tilbudet er forsvarlig og av god kvalitet, herunder at de ansatte har relevant kompetanse til å håndtere de oppgavene som følger av tilbudet og at krisesenteret har kunnskap om
kommunens øvrige hjelpetiltak og tjenestetilbud.

Hvordan kommunen sikrer at barn, kvinner og menn som er utsatt for vold i nære relasjoner får en helhetlig oppfølging og samordning av tiltak mellom krisesentertilbudet og øvrige deler av tjenesteapparatet. I kommunens redegjørelse må det framgå hvordan samarbeidet mellom krisesenteret og kommunen øvrige hjelpeapparat foregår, herunder samarbeid med fastleger, helsestasjoner, NAV m.v. Hvordan kommunens kontakt med krisesenteret foregår, og hvem i kommunen som følger opp tjenesten Hvordan informasjon om krisesentertilbudet gjøres kjent for kommunens innbyggere, og om informasjon om krisesentertilbudet er tilgjengelig på flere språk.
Om tilrettelegging, andre tilbud hvis krisesenteret ikke kan benyttes.

Om situasjonen under pandemisituasjonen, om tilgjengeligheten til tjenestene var tilstrekkelig, om tilbudet er tilbake på nivå før Covid-19 utbruddet og hvilke tiltak som er iverksatt med tanke på å opprettholde beredskapen ved en eventuell ny pandemisituasjon.

Hvordan kommunen ettergår og kontrollerer at tjenestene oppfyller lovens krav. Herunder redegjøre for eventuelle samarbeidsavtaler med et
krisesenter og rutiner for kvalitetssikring av tilbudet.

Fylkesmannen ber om at kommunens tilbakemelding må foreligge innen 15.09.2020.

Facebook
Twitter
LinkedIn