Tog på Rørosbanen. Foto: Tove Østby

Jernbanen må prioriteres!

Pressemelding fra Jernbaneforum Midt-Norge, Dovre-Raumabanen og Atlantbanan:

Jernbanen er under press etter flere alvorlige hendelser og store skader på infrastrukturen. Det har ført til lange avbrudd i togtrafikken. Nå forventer Jernbaneforumene for Midt-Norge, Dovre- og Raumabanen og partnerskapet Atlantbanan at regjeringen tar grep i statsbudsjettet for 2026.  

20. oktober møttes de to jernbaneforumene og partnerskapet Atlantbanen for første gang for å diskutere felles jernbanepolitikk.  

Jernbaneforumene tar opp relevante jernbanesaker og bidrar til å få jernbane høyt opp på prioriteringslista. Forumene er en møteplass for medlemmene, politikere, samferdselsmyndigheter, operatører, næringsliv og øvrige aktører med ansvar, myndighet og interesse for jernbane.  

– Det er viktig at vi møtes og snakker om jernbanen, og jeg er glad for at så mange aktører deltok på møtet. Jernbanen går på tvers av kommune-, fylkes- og landegrenser. Det er derfor viktig med møteplasser hvor vi diskuterer felles utfordringer. Dette er et godt eksempel på grenseløst samarbeid, sier Guri Heggem, leder av Jernbaneforum Midt-Norge. 

Flere alvorlige hendelser 

De siste årene har flere alvorlige hendelser ført til lange avbrudd i togtrafikken. Det har skapt store problemer for både passasjerer og godstransport. Etter raset ved Nesvatnet i Levanger kan det ta opptil ett år før togene går som normalt igjen. 

Togulykken på Nordlandsbanen i oktober 2024 ført til mange innstillinger og mye buss for tog. En av årsakene er at det mangler lokomotiver. 

– Slike hendelser viser hvor sårbar togtrafikken er med dagens infrastruktur, blant annet på grunn av hvor verkstedene for togmateriell er plassert. Når det blir stans i togtrafikken, må vi utnytte tiden bedre til vedlikehold og fornyelse i det aktuelle området, sier Heggem. 

Nødvendige tiltak for jernbanen  

Jernbaneforumene og partnerskapet har store forventninger til statsbudsjettet for 2026.  

– Jernbanen skal være en trygg og effektiv transportløsning, og vi forventer at statsbudsjettet for 2026 inneholder nødvendige tiltak for jernbanen, sier Karin Bakklund, leder i jernbaneforum Dovre- og Raumabanen.

Hun peker på behovet for å prioritere drift, vedlikehold og fornyelse av jernbanen i langt større grad.  

– Regjeringen må også vise tydeligere hvordan de vil få mer ut av pengene ved å øke kvalitet og effektivitet, og utnytte stengte togstrekninger til nødvendig arbeid, sier Bakklund.  

Det er også viktig å sette av penger til å utvikle et samlet system som gjør jernbanen i stand til å fungere både i fredstid, krise og krig – med verksteder der de trengs.  

– Det er også på tide å bruke muligheten til å kjøpe nye tog, slik at vi kan styrke og videreutvikle Nordlandsbanen, Meråkerbanen, Dovrebanen, Raumabanen, Rørosbanen og Solørbanen, sier Guri Heggem. 

Forumene og partnerskapet mener også det er viktig med støtte til oppstart av grensekryssende tog på Meråkerbanen, med direktetog mellom Trondheim, Östersund og Stockholm fra desember 2026. 

– Å benytte muligheten til å etablere direktetog mellom Trondheim og Stockholm på en ferdigelektrifisert Meråkerbanen, har i lang tid vært et ønske, og mål, for medlemmene i Partnersklap Atlantbanan, sier Ole Herman Sveian, leder for partnerskapet.