Illustrasjonsfoto: Tove Østby

Innbyggerundersøkelsen i Røros kommune 2021

Pressemelding fra Røros kommune:

Tirsdag 9. november mottar 500 innbyggere en spørreundersøkelse om våre tjenester,
kommunen som bosted og lokaldemokratiet. Innspill fra våre innbyggere er viktige i arbeidet med å videreutvikle Røros kommune. Vi oppfordrer derfor alle som mottar undersøkelsen til å svare.

Innbyggerundersøkelsen består av tre hovedtemaer:

  • Kommunens omdømme som tjenesteleverandør
  •  Kommunen som bosted
  •  Befolkningens tillit til at lokaldemokratiet fungerer

Invitasjonen sender vi digitalt, og i post etter 48 timer
Vi sender undersøkelsen til 500 mottakere, som er tilfeldig utvalgt fra folkeregisteret. Hvis du
er en av mottakerne, får du invitasjon til undersøkelsen i din digitale postkasse, for eksempel
Altinn eller Digipost. For å delta logger du inn med din elektroniske ID, f0r eksempel bankID
eller MinID.

Hvis du ikke har digital postkasse vil du motta brev med invitasjon i posten, med nettadresse
og passord som du trenger for å svare på spørsmålene.
Invitasjonen blir sendt i posten til de som ikke har åpnet invitasjonen etter 48 timer. Det kan
være lurt å svare i løpet av de to første dagene etter at du mottar invitasjonen i din digitale
postkasse – da slipper du å få brev i posten.

Undersøkelsen er digital. Innbyggere som ikke har egen pc kan få hjelp på servicetorget. Vi
har en pc som publikum kan bruke for å delta i undersøkelsen. Du kan også få hjelp hvis du
trenger det. Husk å ta med invitasjonen med lenke og passord. Du må også ta med din
elektroniske ID; for eksempel Min ID eller bankID med brikke eller mobil.

Om innbyggerundersøkelsen

Røros kommune gjennomfører innbyggerundersøkelsen hvert 4. år. Innbyggerundersøkelsen
er et verktøy for å måle tjenestekvalitet, bokvalitet og lokaldemokratiet. Dette er viktig
informasjon for Røros kommune, og resultatene fra undersøkelsen bruker vi i arbeidet med å
utvikle de kommunale tjenestene, dialog med innbyggerne og kommunal styring.
Undersøkelsen blir sendt via nettportalen bedrekommune.no, som er utarbeidet av
Kommuneforlaget (KF). Bedrekommune.no er et verktøy for å måle opplevd kvalitet gjennom
bruker-, innbygger- og medarbeiderundersøkelser. Den gir oss også mulighet til å
sammenligne oss med andre kommuner.

Din offentlige kontaktinformasjon, digitale postkasse og elektronisk ID

Vi bruker kontaktinformasjonen du har lagt inn i det offentlige kontaktregisteret, når vi sender
ut invitasjonen. Undersøkelsen mottar du i din digitale postkasse. For å delta i undersøkelsen
må du ha elektronisk ID.