Før nasjonal transportplan skulle legges fram i dag, har det kommet lekkasjer fra prosessen, som tydet på at elektrifisering av Rørosbanen skule stå på planen. Da planen var lagt fram i dag, viste det seg at det var å tøye det litt langt. For første gang er riktignok elektrifisering av Rørosbanen nevnt i Nasjonal transportplan. Det betyr ikke at det blir en snarlig elektrifisering. Snarere tvert imot.
Elektrifisering av jernbane er utredet. På oppdrag fra Samferdselsdepartementet gjennomførte Jernbanedirektoratet en utredning . somkonkluderer med dette kan løses med innføring av alternative fremdriftsteknologier som batteri og hydrogen, herunder også hybride alternativer, i kombinasjon med kontaktledningsanlegg.
Anbefalingen for Rørosbanen er å gå videre med to elektrifisering av Røros- og Solørbanen, og batteribasert drift på Nordlandsbanen. Regjeringen har satt av 0,1 milliarder kroner i første seksårsperiode og 5,1 milliarder kroner i andre seksårsperiode. Elektrifisering av Røros- og Solørbanen er kostnadsberegnet til cirka 8,6 milliarder kroner. Det blir ingen elektrifisering av Rørosbanen de neste 12 årene. Det viste seg i å være mer saft lekkasjene fra nasjonal transportplan, enn det er i selve planen.
Planen skal behandles i Stortinget, og der kan det skje endringer. Dagens pressekonferanse viser at mediepresset på politikerne i tiden fremover kommer til å komme på uandreprosjekter enn elektrifisering av Rørosbanen. Hovedstadsjournalistene hadde ikke et eneste spørsmål om Rørosbanen, men mange spørsmål om veien og jernbanen de selv bruker i sitt nærområde.