Reidun Roland (RL). Foto: Arkivfoto. Iver Waldahl Lillegjære

Husleieøkning i kommunale boliger (+)

Røroslista ved Reidun Roland har sendt inn interpellasjon til kommunestyremøtet 28. oktober 2021:

Røros kommune har i flere år ikke justert/indeksregulert husleiene på sine utleie- eiendommer. Som følge av denne forsømmelsen har kommunen nå sendt ut varsel om å tilpasse nåværende leie til gjengs leie (gjengs leie betyr gjennomsnittsleie – må ikke forveksles med markedsleie, Husleieloven § 4-3) – en tilpasning som rammer 89 kommunale leietakere ved at de blir påført en uforholdsmessig stor og plutselig husleieøkning som det er urimelig skal dekkes av leietakerne alene. Iverksetting av gjengs leie skjer etter flere års manglende indeksregulering av husleiene. RL foreslår med denne interpellasjon at kommunen overfor de 89 leietakerne tilbyr seg å dekke halvparten av husleieøkningen.

RL fremmer derfor denne interpellasjon for å fremsnakke kommunen ved at kommunen her legger seg flat og tar sin del av de uforutsette utgiftene som kommunen ved sin forsømmelse har påført 89 av sine leietakere. Jeg gjentar dette kan gjøres ved at kommunen dekker opp 50 prosent av husleieøkningen.

Dette er en selvforskyldt utgift kommunen har pådratt seg, og som nå har gitt de kommunale leietakerne med ikke indeksregulert husleie et økonomisk sjokk. Da det er teknisk enhet i kommunen som har ansvar for dette området, bør utgiften dekkes over teknisk enhets sitt budsjett, men ikke over kontoen for inngående husleie.

Pkt 1 Bakgrunn til forslag om deling av utgiftene.

De 89 leietakere som nå har blitt justert opp til dagens leienivå, har kommet opp på samme nivå som de 12 nye leietakerne med indeksregulert husleie. Deres husleie har blitt indeksregulert hvert år med ca. 1.2 % – 3 % som utgjør fra kr 50 til kr 200 pr. mnd. Det er noe alle kan leve med.

Gapet som skal dekkes inn, blir på ca kr 30.000 pr mnd. dvs. ca. kr 360.000 pr. år, regnet fra og med juli 2021, til og med februar 2023. Da kan gjengs leie bli indeksjustert sammen med de øvrige indeksregulerte husleiene. Da vil husleien i alle kommunale boliger være oppdatert.

  •   I 2021 utgjør det 6 mnd. husleie kr 344.778
  •   For 2022 utgjør det 12 mnd. husleie kr 689.556
  •   Og i 2023 blir det 2 mnd. husleie kr 114.926
  •   Til sammen kr 1.149.260.- som RL foreslår blir å belaste kommunen og de berørte leietakere 50/50 I tillegg til ajourført husleier vil alt vedrørende den enkelte kommunale eiendom da (forhåpentligvis) være tatt inn i det offentlige systemet LAFT, som digitalt vil hjelpe kommunen med å være ajour med alt som har med kommunale eiendommer å gjøre.

Røros, september 2021

2

Kommunen får her en utgift på kr 574.630, som vil være uansvarlig å dekke over kontoen inntekter av husleie, såfremt vi som kommune mener noe med vårt vedtatte boligprogram og F.sak 101/19. Inntektene av husleieøkningen bør og må brukes til å sette i stand de av våre 29 nedslitte leilighetene, som i dag står tomme, med påfølgende tap av leieinntekter, og som ikke skal selges. Sett i forhold til ovennevnte sum blir det småpenger sammenlignet med hva kommunen har tapt av leieinntekter på ikke justert husleie og ikke minst pga manglende løpende vedlikehold.

a) Tilbakeblikk på vedtak mv. som er en del av grunnlag for interpellasjonen Boligplan 2019 – 2027 vedtatt av kommunestyret i juni 2019, som har mål og tiltaksplan for

boligsosiale forhold.

På dialogkonferansene i 2019 ble utfordringer rundt bygningsforvaltning presentert og belyst.

Bygningsforvaltningen gjorde en vurdering av antall boliger i forhold til behovet. Det var i tråd med tiltak for å lage en plan for salg og utvikling av kommunale boliger. Det var også enighet om at planen måtte omfatte tiltakene

  •   utrede bofellesskap med bemanning
  •   utrede etablering av hardbruksboliger
  •   tilstandsrapport kommunale boliger I 2019 hadde Røros kommune 129 utleieboliger, hvorav 9 ledige boliger og 13 ubeboelige boliger. I dag er det ca. 151 utleieenheter (inkludert 23 ferdig av 55 HDO-boliger) – 24 ledige boliger og 19 ubeboelige boliger pga. manglende vedlikehold. Kommunen forsømmelse ved ikke å ha foretatt justeringer av husleie, samt bruk husleieinntektene til andre behov enn vedlikehold av sine boliger, har bevirket at kommunen har kommet «bakpå» i sin boligforvaltning. Derfor er det bra at kommunen nå rydder opp i sine utleieforhold. Når boligforvaltningen er ajour vil kommunen få god oversikt over behovet for kommunale leiligheter, hvilke som kan selges, og hvilke som kan renoveres og beholdes.

3

I tillegg har vi følgende vedtak i f.sak 101/19; Salg av boliger.

  1. 1)  Røros kommune selger inntil 6 boliger. Disse innbefatter ikke Søsterhjemmet, legeboligene ved sykehuset eller leiligheter i Småhagene borettslag.
  2. 2)  Rådmannen gis myndighet til å vurdere hvilke objekter som selges.
  3. 3)  I tråd med boligplanens handlingsdel lages en plan i 2020 for salg og utvikling av boliger, som legges frem til politisk behandling.
  4. 4)  Røros kommune gjennomfører en begrenset anbudskonkurranse for anskaffelse av meglertjenester.
  5. 5)  Inntekter fra salg av boligene settes av i et eget investeringsfond for eiendomsutvikling.

Med det oppryddingsarbeidet som nå pågår innenfor bygningsforvaltningen i kommunen, vil vi få en riktig beregning av husleiene, som ikke bare vil gi oss en økonomisk gevinst, men kommunen får også et solid og forsvarlig grunnlag til å kunne effektuere mål og tiltaksdel om boligsosiale forhold.

«Røros kommune forpliktelser er, vi skal kunne løse vanskeligstiltes boligbehov, slik at hver enkelt skal ha et hjem og en tilhørighet i nærområdet. Som vanskeligstilte regnes flyktninger, mennesker med rusproblemer eller psykisk sykdom, fysisk og psykisk funksjonshemmede og bostedsløse. Helsesektoren skal kunne møte utfordringen med en aldrende befolkning ved å sette inn tiltak på rett nivå i omsorgstrappa.»

Ved å tiltre forslag til vedtak vil boligplanen bli forankret i økonomiplanen og bygningsforvaltningen får en økonomisk mulighet til å rydde opp i kommunens boligemasse.

Forslag til vedtak:

1) Kommunen tar ansvar for ovennevnte sak og dekker 50 % av økning i husleie som berører 89 leietakere, som nå er blitt justert opp til dagens nivå for husleie i kommunale boliger.

Utgiften dekkes over budsjett til teknisk enhet.

2)

3) a)

4

Røros kommunestyre vedtar at Kommunedirektøren prioriterer en realisering av pkt 3 i vedtak i F.sak 101/19 vedr. salg og utvikling av kommunal boliger. Tiltaksrapport bes lagt frem for kommunestyre i desember 2021.

Kommunen prioriterer etablering av boligfellesskap for psykiatri- og rusavhengige med 24/7 turnus. Denne prioritering ble forsterket i dialogkonferansen i 2019 hvor det var enighet om at boligplanen 2019 – 2027 også skulle omfatte dette og en tilstandsrapport over kommunale boliger.

Finansiering, bruk av fond samt tilskudd fra Husbanken.

b) De økte husleieinntektene øremerkes til dekning av utgifter til vedlikehold/rehabilitering av leiligheter/eiendommer som kommunen må ha til utleie.

RL har fremlagt denne noe detaljerte interpellasjon for at hverken kommunestyre eller administrasjon skal behøve å bruke unødig energi og tid på å finne frem tidligere vedtak og behandling som er bakgrunn for forslagene til vedtak.

Reidun Roland – Røroslista

Facebook
Twitter
LinkedIn