+ Giftige materialer fjernet

I vinter og vår har Bane Nor spordrift skiftet ut trebanene som ligger ved skinnegangen på jernbanebroer rundt Røros. Det er ulovlig å gå på disse broene, men deres eksistens er også lovbestemt.

De er på en måte del av nødutgangen på tog. De ska gjøre det mulig å evakuere toget, selv om det har stoppet på en bro. Broen ved Kiwi, som er skiftet ut nylig er en av de mange korte broene, langs Rørosbanen.

Jernbanen stengt med rødt flagg under utskifting av gangbaner. Foto: Tove Østby

– I prinsippet har vi ikke behøvd gangbaner, for det er ikke lov å gå langs jernbanelinja. Det er krav om at det skal være gangbaner, for å sikre trygg evakuering, hvis det oppstår en situasjon med togstans midt ute på ei bru. Dette gjelder alle jernbanestrekninger og uansett hvor kort eller lang brua er, sier Stig Moen, som er driftsleder for Tynset – Støren til Rørosnytt.

Hovedårsaken til at gangbaner skiftes ut nå, er råte, men det handler også en del om miljø. I mange av de gamle gangbanene er det benyttet tre, som er impregnert med kreosot.

Kreosot inneholder stoffer som er helse- og miljøskadelige. Kreosot inneholder kreftfremkallende stoffer og stoffer som er sterkt irriterende for huden. Undersøkelser har vist at personer som har blitt utsatt for kreosot gjennom jobben, oftere fikk hudkreft enn andre. Videre er noen av stoffene i kreosot sterkt fettløselige og vanskelig nedbrytbare og kan derfor hope seg opp i næringskjeden.

Når trematerialer behandlet med kreosot blir utsatt for sol, vil noe kreosot «svette ut» av treverket. Dette vil skje i mange år etter at treet er behandlet (10–30 år). Det er derfor oftest på varme soldager man risikerer å komme i kontakt med kreosot. Når huden blir utsatt for både kreosot og sollys kan dette også føre til kraftig eksem, særlig om huden blir utsatt for dette over lang tid eller mange ganger.

Slik ser gangbanen ut etter ferdig arbeid. Foto: Tore Østby