Folkemøte Fylkesveg 30. Foto: Svend Agne Strømmevold.

Folkemøte om fylkesvei 30

Mange hadde møtt opp til folkemøte om utbedring av fylkesvei 30 på Storstuggu i kveld. Trøndelag fylkeskommune presenterte de foreslåtte tiltakene og orienterte om bomplasseringer og takster. Kost- nyttevurderinger ble også presentert.

– Det er flott at så mange har tatt seg tid til å høre om det fylkeskommunen har å si om dette prosjektet. Initiativet til prosjektet har kommet fra de tre kommunene Røros, Holtålen og Midtre Gauldal, sier ordfører Isak Veierud Busch.

Omfattende utbedringer
Strekningen mellom Støren og Røros er regionalt viktig i Trøndelag. Når det kommer til store investeringer, er den en av de høyest prioriterte hovedvegene. En omfattende utbedring av fylkesveg 30 mellom Støren og Røros er snart ferdig planlagt, og prosjektet er tenkt finansiert med bompenger.  

Dagens veg er svingete, smal og rasutsatt på flere strekninger. Vegen holder heller ikke dagens krav til vegstandard, og trenger oppgradering. 

Ved å oppgradere den cirka ti mil lange strekningen vil sikkerheten for personbil, næringstrafikk og myke trafikanter økes. Det blir også bedre framkommelighet på fylkesveg 30. 

Deler av vegen er utsatt for jord og steinskred og det er fare for utglidning av veien både mot jernbanen og elva Gaula. Fylkesvegen går også gjennom flere tettsteder med redusert fartsgrense og liten avstand til bebyggelse.

Det har skjedd mange trafikkulykker på strekningen de siste 10 årene. Utforkjøringsulykker (55 %) og møteulykker (27 %) er de klart mest vanlige ulykkene på fv. 30.

Kostnad på 1,54 mrd. kroner
Styringsgruppa for prosjektet behandlet størrelsen både på utbyggingen og bompengesatser, samt mulig plassering av bomstasjoner. Vedtaket ble som følger:  

  1. Tiltakspakke 2 legges til grunn for det videre arbeid med bompengesøknaden 
  1. Samlet bompengetakst settes til om lag kr. 160 og samlet investeringsramme til ca. kr. 1,54 mrd. kroner.  
  1. Bomstasjoner plasseres i henhold til tiltakspakke 2. Dette betyr bomstasjoner ved Rogstad i Midtre Gauldal kommune, sør for Svølgjatunnelen og sør for Nesvollen i Holtålen kommune.  

Bompenger i 15 år
Ettersom fv. 30 er en fylkesvei får den ikke bevilgninger over statsbudsjettet. Den eneste måten å få til en utbedring av fv. 30, vil da være gjennom bompengefinansiering. Maksimal inntjeningsperiode for bompengeprosjekt i Norge er 15 år, det er denne tidshorisonten
som er foreslått i forprosjektet fra 2018. Nye beregninger fra 2022 viser at man kan finansiere et prosjekt på ca. 1.54 milliarder kroner gjennom bompenger, der 75% av denne summen kommer fra bompenger.

Utbedring av 35 kilometer veg
Tiltakspakke 2 omfatter bygging av 16,5 km ny veg og utbedring av om lag 18,3 km av dagens veg på strekningen Støren – Singsås. Tiltakspakken omfatter også ny tunnel ved Svølgja og nye jernbanekryssinger ved Nesvollen og Harborg. Samlet utbedret vegstrekning blir på ca. 35 km.  

Tiltakspakke 2 løser ikke alle utfordringene på fv. 30. Det legges derfor opp til at tiltakspakke 2 er første trinn i utbyggingen av fv. 30. Neste trinn vil omfatte utbedring av bl.a Almåskroken, Singsås og Gullikstad og inngå i en ny bompengesøknad på et senere tidspunkt.  

Kost-nytteanalyse
Vegforum Trøndelag har fått utarbeidet en kost/nytteanalyse av en utbedring av fv. 30. Det er gjort en forenklet samfunnsøkonomisk analyse og tolv næringslivsledere langs fv. 30 er intervjuet. En utbedring av fv. 30 kan gi samfunnsøkonomiske gevinster på om lag 375 millioner kroner over 15 år gjennom kortere reisetid/distanse, reduserte ulykker og mindre ras/stengt veg. For næringslivet er en trygg, rask og pålitelig veg derfor det viktigste.

Ved en eventuell utbygging av fv. 30 kan noen av de demografiske forutsetningene endre seg. Det kan føre til at det blir lettere å pendle langs veien, som kan gjøre det mer attraktivt å bo i regionene. I tillegg vil spart reisetid til fra fritidsaktiviteter, butikk og jobb også gjøre det lettere å bo langs veien. Videre vil det potensielt også bedre næringslivet i regionen gjennom at det blir billigere og lettere å flytte varer ut av regionene samtidig som det blir kortere reisevei for turister og hytteeiere. Dette kan bidra til flere arbeidsplasser i regionen, står det i analysen som er utarbeidet av Junior Consulting.