Christian Elgaaen Foto: Tore Østby

Fly-løsning ikke helt som ønsket (+)

Christian Elgaaen har vært mye i kontakt med Samferdselsdepartementet, om flyruta på Røros. Han har flere ganger reagert sterkt på at passasjerer med billett, ikke har fått være med flyet, og uttalt at Air Leap ikke oppfyller konsesjonsvilkårene. Han har også kommet med flere krav til hvordan flyruta bør være. Når løsningen kom på bordet i dag, var ikke alle ønsker oppfylt.

Christian Elgaaen intervjuet av Tore Østby på google Meet.

Christian Elgaaen har i kveld kommet med denne offisielle uttalelsen:

Overordna så er det bra at det endelig kommer avgjørelser om flyruta, men løsningene er ikke det vi helst ønsket oss.

Jeg er svært redd for at den midlertidige løsningen fra 3. januar vil gi oss nye og andre problemer. Nattparkert fly på Røros er viktig for oss for å sikre best mulig regularitet, og det nye flyet kan ikke stå på Røros på natta fordi det er stort for hangaren. Vi har dårlige erfaringer med sammenkobling med andre lufthavner fra i fjor. Røros-Oslo må fortsette å være en selvstendig flyrute. Alt dette har jeg vært tydelig på til departementet gjentatte ganger.

Et nytt og totalt ukjent selskap for de fleste skal altså starte å trafikkere ruta, attpåtil midt på vinteren. Det er ikke det beste utgangspunktet. Jeg mener at Samferdselsdepartementet ikke har lyttet tilstrekkelig nok til våre innspill. Så dette er jeg kritisk til.

Det er også en stor utfordring knyttet til Air Leaps omdømme og tillit i lokalsamfunnet og regionen. Det må virkelig jobbes hardt fra selskapet for å gjenskape tilliten til flytilbudet mellom Røros og Oslo. De har over tid ikke levert et tilfredsstillende tilbud. Derfor burde de ikke fått fortsette å operere flyruta vår.

Jeg er veldig spent på om den permanente løsningen med en helt ny flytype fra senest april faktisk lar seg gjennomføre. Det betinger, i tillegg til å gjenvinne tillit, at Air Leap får skikk på sine andre problemer, som for eksempel mangel på gjennomgående billetter. Det er også tydelige og mange tilbakemeldinger om at billettene på ruta er altfor dyre. Det ønsker jeg også at Air Leap gjør noe med.

Jeg har en klar forventning om at departementet følger Air Leap tett framover, og sørger for at de faktisk leverer det de skal. Lufthavnrådet vil fortsette å jobbe for og bidra til et godt og forutsigbart flytilbud mellom Røros og Oslo.