Christian Lodgaard i Flokk hentet hjem prisen Årets merkevarebygger under Designindustridagen 2023. Her flankert av Ragnhild Grytten og Egil Sundet i Designindustrien. Foto: Designindustrien

Flokk vinner viktig bransjepris

Flokk hedres på designbransjens store dag, og vinner prisen årets merkevarebygger. Samtidig feirer en samlet industri nyheten om en etterlengtet offentlig satsing på designeksport.

I nærmere seks år har Flokk arbeidet utrettelig med å bygge opp sin nye merkevare var bunnen av. Dermed smaker prisen Årets merkevare ekstra godt for Christian Lodgaard i Flokk. Den mottok han onsdag ettermiddag på Designindustrikonferansen 2023 i Oslo.

– Flokk-merkevaren gir oss et sterkt flagg å seile under. Den lar oss kommunisere hva som gjør oss unike, samtidig som den kan romme flere sterke produktmerkevarer. Da vi skape merkevaren, var ikke dette en veldig vanlig strategi, og nettopp derfor er det ekstra hyggelig å få denne prisen i dag, sier Lodgaard.

Tar tak i eksportsatsingen
I alt fire bransjepriser ble delt ut under Designindustriens bransjedag på Nasjonalmuseet i Oslo, onsdag 26. april. Mens Vestre og Flokk var oppe på scenen og hentet henholdsvis eksport- og merkevarepris, ble Alfa hedret for Årets produkt for vinterskoen Stad. Klassikerprisen gikk til møbeltekstilet Hallingdal 65, som produseres hos Gudbrandsdalens Uldvarefabrik.

Samtidig kunne de mange gjestene fra design- og møbelbransjen fordøye nyheten om at Nærings- og fiskeridepartementet setter i gang en etterlengtet offentlig sektorsatsing på design- og ferdigvareindustrien.

– Gratulerer til Alfa, Flokk, Gudbrandsdalens Uldvarefabrik og Vestre, fire svært verdige vinnere. Med Regjeringens nye eksportsatsing håper jeg at vi kan mangedoble satsingen på disse og andre norske designbedrifter i utlandet de nærmeste årene, sier Egil Sundet, som leder bransjeforeningene Designindustrien og Teko i Norsk Industri.

Han forteller at industrien har bedt om 50 millioner kroner i året for å hjelpe norsk design med å selge enda bedre utenfor landets grenser.

– Nå skal bitene falle på plass før sommeren, og så får vi et bedre bilde av hvordan denne satsingen blir seende ut. Vi håper den hjelper oss med å nå målet om en dobling av norsk design- og ferdigvareeksport innen 2030, sier Sundet.

Foruten de fire vinnerne var Heymat, Varier, Northern, LK Hjelle, Figgjo, Fora Form og Hadeland Glassverk nominert til designindustriens bransjepriser i år.

Årets merkevarebygger: Flokk
Er du innkjøpssjef på en europeisk arbeidsplass og på utkikk etter fleksible, bærekraftige, veldesignede stoler, så er det vanskelig å komme utenom Flokk. Produsenten har bygget seg opp som en ledende merkevare i Europa, og er viden kjent for å ligge i forkant når det gjelder å finne bedre måter å sitte på.

Juryen roser Flokk for å ha gått fra ukjent merkevare til bauta i kontraktsmarkedet i løpet av knappe seks år.

«Flokk har klart å etablere en merkevare med bærekraft, design og ergonomi som byggesteiner. Flokk fortsetter å vokse gjennom oppkjøp, og inkorporerer gjennom det flere og flere merkenavn i «flokken» sin,» står det i jurykjennelsen.