Leder i Trafikksikkerhetsutvalget Ole Jørgen Kjellmark. Foto: Tore Østby.

+ Farligst i 70 og 80-soner

Ulykkesstatistikken viser at de fleste ulykkene i Trøndelag nå skjer på strekninger med fartsgrense 70 kilometer eller høyere. Ingen av de 10 dødsulykkene i fylket i fjor, skjedde i tettbebygde strøk. Statistikken viser at Røros er overrepresentert på ulykkesstatistikken.

– Dette er en lite hyggelig statistikk, og vi må gjøre tiltak for å få ulykkestallene ned. Det er farten som dreper, og det vi må fokusere på nå er fylkesveiene. Det er viktigere at folk holder fartsgrensene, enn å sette fartsgrensen ned. Vi risikerer å sette fartsgrensene så mye ned at respekten for dem blir borte, leder i Trafikksikkerhetsutvalget Ole Jørgen Kjellmark.

Kjellmark er opptatt av å fjerne trafikkfeller i siderterenget til veiene. En trafikkfelle ved Fylkesvei 20 i Gullikstadbakken ble fjernet kort tid etter at vi hadde en reportasje her på Rørosnytt. Blant annet langs Brekkenveien finnes det mange trafikkfeller i sideterrenget. Trøndelag fylkeskommune har bevilget 20 millioner kroner til Brekkenveien for 2019.

– Det gir muligheter til å gjøre viktige forbedringer. Langs Brekkenveien finnes det mange feller i sideterrenget som må fjernes. Dette er som regel billige tiltak. I tillegg må det gjøres forbedringer på veien – en bakketopp i Djupsjølia, feil dosering i flere svinger, og manglende rekkverk for å nevne noe, sier Kjellmark.

Alle de drepte i trafikken i Trøndelag i 2018 var menn. 6 av 10 dødsulykker skyldes utforkjøring. Det er økning i ungdomsulykker samt ulykker med ATV og MC.