Formannskapet i Røros kommune gikk enstemmig inn for høringsuttalelsen som ledelsen i Røros kommune har utarbeidet som høringssvar på Samferdelsdepartementets to høringer knyttet til regionalt flytilbud og transportfaglig utredning for regional flytilbud. Under kan du lese hele uttalelsen som nå sendes inn fra Røros kommune.
Høring – transportfaglig utredning for regionale ruteflygninger i Sør-Norge fra 2027
Det vises til høring om ny konkurranse om regionale ruteflygninger i Sør-Norge fra 2027.
Røros kommune ønsker å komme med et samlet innspill til begge høringene: –
Ny konkurranse om regionale ruteflygninger i Sør-Norge fra 1. november 2027 –
Utredning om det regionale flyrutetilbudet
Overordnet
FOT-ruten mellom Røros og Oslo er en viktig flyforbindelse for lokalbefolkningen,
beredskap, næringsliv og tilreisende som ønsker å besøke Røros og Cirkumferensen –
utpekt av UNESCO til verdensarvområde.
Kortbanenettet er viktig for mange kommuner og næringsliv i en stor region. Røros
Lufthavn har høy regularitet og fungerer også som beredskapsflyplass for
SAR/ambulanse, politi og forsvar. Den har også samarbeidsavtale med lokal brann- og
redningstjeneste. Flyplassen benyttes også som testarena for null- og lavutslippsfly
gjennom prosjektet Green Flyway.
Dagens flytilbud reduserer avstandsulempene og sørger for effektiv mobilitet og vareflyt.
På den måten bidrar flyplassen til verdiskapning, jobb og bolyst i regionen.
En økende andel av arbeidsstyrken jobber i dag fleksibelt – med hjemmekontor, digitale
møter og periodiske samlinger i Oslo eller andre steder. Flytilbudet gjør det mulig å bo i
Rørosregionen, men jobbe i en nasjonal eller internasjonal virksomhet. Et viktig fortrinn i
kampen om kompetanse og arbeidskraft.
Kritisk infrastruktur for næringslivet
Rørosregionen har et variert næringsliv med alt fra industri og matprodusenter til
høyteknologi, kultur og handel. Flere av disse aktørene operer nasjonalt og
internasjonalt. Disse bedriftene er avhengige av rask og pålitelig transport utover i
landet, og i noen tilfelle til utlandet.
Et redusert rutetilbud vil ha spesielt negative konsekvenser for: – –
Bedrifter med hyppige kundebesøk og samarbeidspartnere andre steder i landet.
Reiselivsaktører som trenger forutsigbarhet og enkel tilkomst for tilreisende.
Disse bedriftene er tydelige på at de ikke kunne ha vært etablert i Rørosområdet uten et
godt flytilbud. En svekkelse av flytilbudet kan føre til at disse bedriftene flytter eller
begrenser videre vekst.
Reiseliv og internasjonal tilgjengelighet
Røros er en av Norges mest kjente kulturdestinasjoner, med betydelig trafikk hele året.
Det er også ønskelig å se på mulighetene for å få flere internasjonale turister til regionen
på vinteren. Her ligger det stort potensiale i et bedre samarbeid mot Funasdalen i
Sverige. Dette kan gi betydelig trafikkøkning. Flyruten er helt avgjørende for: – –
Tilreisende fra Oslo-området som ikke har tid til å kjøre bil eller tog.
Kobling mot det internasjonale markedet via Oslo lufthavn Gardermoen.
Dersom rutetilbudet blir for tynt eller uforutsigbart, risikerer reiselivet å tape markeder.
Reiselivsnæringen er naturligvis avhengig av et visst besøkstall for å opprettholde et godt
tilbud. Denne næringen er svært viktig for Rørosregionen.
Kamp om arbeidskraft
Rørosregionen konkurrerer om kompetanse med større byer og regioner. Et godt flytilbud
har direkte betydning for: – – –
Rekruttering av kvalifisert arbeidskraft.
Mulighet for å pendle mellom jobb og bosted.
Generell tilflytting og bosetting i regionen.
Uten et godt flytilbud vil Rørosregionen bli sterkt svekket i konkurransen om arbeidskraft.
Tilflyttingen til regionen er i utgangspunktet liten og vil bli ytterligere svekket uten god
samferdsel. Særlig for yngre mennesker har samferdsel stor betydning i valg av bosted.
Viktig når vei eller bane ikke strekker til
En flyplass er viktig både for sivil- og militær beredskap, herunder søk og redning. Den
fungerer som landingsplass for ambulansefly, politi og søk- og redningsaksjoner. Det gjør
det mulig å få inn personell og ressurser raskt når det oppstår akutte hendelser i
regionen. Geografi og værforhold i en fjellregion gjør dette særlig viktig:
Da Dovrebanen var stengt ved Ringebu, ble godstransporten sendt over
Rørosbanen. I denne perioden var det begrenset kapasitet til passasjertrafikk.
Også ellers har denne jernbanestrekningen hatt lange driftsavbrudd.
Under ekstremværet «Hans» i 2023 var Røros lufthavn eneste mulighet for
kollektiv transport.
I et land med krevende topografi og værforhold, må vi har flere ben å stå på. Flytilbudet
er en del av dette. En sikkerhetsventil for befolkningen, næringslivet og
beredskapstjenestene. Det gjør det mulig å komme raskt til regionen ved behov.
Krav i anbudet – hva som bør sikres for Røros-regionen
Røros kommune ber om anbudet tydelig ivaretar Røros ved å inkludere:
Minimum 2 daglige rundturer til Oslo på hverdagene. Det skal være minst to avganger hver vei på lørdag og søndag samlet. Avgangstider som muliggjør dagsreiser.
Sikre nattparkerte fly.
Prisnivå som gjør at tilbudet kan brukes av mange.
Høy regularitet og krav til reservekapasitet.
Dersom avgangene blir for sjeldne, eller billettene for dyre, vil både næringsliv og
privatpersoner velge bort fly og tilbudet vil undergraves.
Langsiktige kontrakter gir stabilitet
For et lite marked som Rørosregionen er forutsigbarhet avgjørende. Langsiktige
kontrakter gir:
Trygghet bedrifter og innbyggere i regionen.
Rom for markedsføring av destinasjonen og planlegging.
Mulighet for overgang til mer miljøvennlig flyteknologi.
Dette gir gevinster både for staten og regionen.
Konklusjon
Et godt flytilbud på Røros er mer enn en transporttjeneste – det er et avgjørende
virkemiddel for næringsutvikling, reiseliv, kompetansetilgang, bosetting og beredskap.
Trafikktallene ved Røros lufthavn peker oppover og trenden ser ut til å fortsette.
Opprettholdelse av regionens samlede beredskapskapasitet er også viktig. Skal
Rørosregionen fortsatt være en sterk nærings- og kulturregion, må den kommende
anbudsrunden sikre et robust, rimelig og hyppig flytilbud.





