Lufthavnsjef Gudbrand Rognes har skrevet et leserinnlegg som svarer på Nettavisens pristest på Oslo Lufthavn, hvor to rørosinger ble intervjuet om «syke priser» i kiosken på flyplassen.
Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.
I uke 26 omtalte Arbeidets Rett Nettavisens pristest på Oslo lufthavn, hvor 20 prispunkter i en kiosk ble sammenlignet med en ledende lavpris dagligvarekjede og en kiosk utenfor flyplassen. To Rørosinger ble intervjuet om det de opplevde som “syke priser”. Setter flyplasskiosken prisene opp i skyene på varene du ikke kan ha med gjennom sikkerhetskontrollen? Nei – sannheten er at kioskprisene på flyplassen tilsvarer kioskprisene utenfor flyplassen. For å forstå helheten er det nyttig å se på hvordan Avinor drives.
Avinor skal utvikle og drive et sikkert, effektivt og bærekraftig luftfartssystem i Norge. Det innebærer også å opprettholde viktige flysikringstjenester til både forsvar, justissektor og helsevesen. I tillegg driver Avinor Røros lufthavn og 42 andre flyplasser i hele Norge. Dette er selskapets samfunnsoppdrag, som opprettholdes uten en eneste krone overført over statsbudsjettet. Denne unike måten å drive et luftfartssystem på har fått navnet Avinormodellen.
Omtrent halvparten av Avinors inntekter kommer fra lufthavn- og flysikringsavgifter som flyselskapene betaler. Den andre halvparten kommer fra blant annet butikker, kiosker, taxfree, spisetilbud og tilbringertjenester på flyplassene. I Nettavisens artikkel avkrefter kollega og leder for terminal i Avinor, Iskra Skram, påstanden om at kiosken på flyplassen kan sette den prisen de vil. Hun poengterer også at det blir helt feil å sammenligne to vidt forskjellige konsepter, men lover at Avinor skal ta en gjennomgang med leietakerne der hvor prisene ikke tilsvarer et liknende konsept utenfor flyplassen, slik det stilles krav om i avtalene inngår med partnere på flyplassene.
Det er ikke billig å drive en flyplass. Tårntjeneste, brannberedskap, sikkerhetskontroll og andre nødvendige tjenester skal være fullt operative. Det betyr at små flyplasser sjeldent er lønnsomme, men takket være Avinormodellen reiser du trygt og effektivt hele veien fra Røros og ut i verden, selv om du mot formodning skulle være den eneste som går om bord i flyet på Røros. Synes du forresten det gikk raskt og effektivt sist du reiste gjennom Oslo lufthavn? Norges hovedflyplass var Europas mest punktlige i 2022 og ble nylig trukket frem som en av de tre beste på kontinentet av organisasjonen for europeiske lufthavner – grunnet punktligheten, det høye innovasjonsnivået og for å ha en aktiv bærekraftagenda.
Avinor kan altså være selvfinansiert uten at pizzabiten, solbrillene eller kaffekoppen du kjøper på flyplassen koster mer enn hos tilsvarende konsepter utenfor flyplassen. Du har faktisk allerede bidratt ved å benytte flytilbudet. Husk at det er gratis å fylle medbrakt drikkeflaske i terminalen, så lenge den er tom når du går gjennom sikkerhetskontrollen.
God tur!
Gudbrand Rognes, lufthavnsjef ved Røros lufthavn