Banksjef i Rørosbanken Tone Hammer. Foto: Tore Østby

Ber folk være på vakt mot svindlere

Rørosbanken ber sine kunder vær på vakt mot svindler. Budskapet er: Svindel skjer – men det trenger ikke skje med deg. Rørosbanken ber alle holde BankID-passordet for deg selv. Det er kundenes trygghet.

– Selv med teknologi i ryggen, er det du som er det aller viktigste sikkerhetsleddet. Stol på magefølelsen – og del aldri BankID-passordet ditt, skriver Rørosbanken i en pressemelding.

Svindelmetodene utvikler seg stadig, og det svindlerne gjør i dag er langt mer avansert enn tidligere. I denne artikkelen får du oversikt over de mest aktuelle svindelmetodene vi ser nå – basert på informasjon fra Eikas sikkerhetssenter. Kristian Dragerengen, som leder bankenes sikkerhetssenter i Eika Alliansen, gir oss sine vurderinger og råd.

Tre vanlige svindelmetoder du bør kjenne til

1. Når svindleren møter opp på døra – og har sendt SMS først

En farlig og mer ekstrem metode vi ser nå, er at svindleren først kontakter deg på telefon eller SMS, og deretter dukker opp hjemme hos deg. 

De utgir seg for å være fra banken eller politiet, og sier at de må hente kort, kodebrikke, mobiltelefon eller annen informasjon «for å hjelpe deg å stoppe svindel».

Merk: Verken banken, politiet eller noen annen myndighet sender representanter hjem til deg for å hente kort eller BankID-opplysninger. Kun svindlere opererer på denne måten.

2. Telefonsvindel – de utgir seg for å være fra banken eller politiet

Du blir oppringt av noen som snakker flytende norsk, kanskje med en kjent dialekt. De påstår at du er i ferd med å bli svindlet og at de ringer for å hjelpe deg. De ber deg logge inn med BankID og oppgi passordet ditt.

⚠️ OBS: Banken, politiet eller andre seriøse aktører vil aldri be deg om BankID-passordet ditt. Det er personlig og skal kun brukes av deg selv.

3. Falske lenker – ‘klikk og oppgi’

Du mottar en SMS, e-post eller melding som ser ut til å komme fra banken, Skatteetaten, Finn.no eller en annen troverdig avsender. Innholdet haster, og du blir bedt om å klikke på en lenke og oppgi kort- eller kontoinformasjon – og i verste fall BankID-passordet ditt.

Eksempel: Du selger noe på Finn.no og får en melding fra «kjøper» med en lenke som ser ut som Helthjem, Fiks Ferdig eller Posten. Du blir bedt om å legge inn kortnummeret ditt – men det er en svindelside.

Tryggere bankhverdag med Eikas antisvindelsystem 

Eika har utviklet et kraftig forsvarssystem mot svindel. Ved hjelp av kunstig intelligens (KI) og plattformen til teknologiselskapet Featurespace, analyserer vi konto-til-konto-betalinger i sanntid. 

📉 Tap etter phishing er redusert med hele 90 % i 2024! Eikas team har jobbet målrettet med dette siden 2023. Et rystende eksempel viser hvor langt svindlere kan gå: 

En eldre kvinne ble overbevist om å overføre pengene sine til en «sikker konto», reise med fly til Oslo, kjøpe gull for 100.000 kroner og levere det til en fremmed mann. Hun brøt kontakt med familien i to døgn mens dette pågikk.

– Når du først har overført en stor sum, føler du deg fanget i spillet og kan ikke bare trekke deg ut, sier Kristian Dragerengen, leder for bankenes sikkerhetssenter i Eika Alliansen. 

Flere svindelmetoder du må være obs på

  • Falske e-poster fra bom- og parkeringsselskaper
  • Falske e-poster fra statlige institusjoner (Skatteetaten, Statens vegvesen, NAV)
  • Phishing fra merkevarer som Netflix, Spotify, Telenor, Klarna
  • Investeringssvindel: Falske artikler i sosiale medier rundt kjendiser som tjener mye penger på trading