Lufthavnsjef Avinor Røros lufthavn, Gudbrand Rognes. Arkivfoto. Foto: Tove Østby

Beklagelig situasjon for flyruta på Røros (+)

RS Servicenter
RS Servicenter

Lufthavnsjef Røros lufthavn/Operativ leder AFIS, Gudbrand Rognes, er fortvilet over alle problemene på flyruta mellom Røros og Oslo. I det siste har passasjerer med billett ikke fått være med flyet, selv om det har vært ledige seter. Ved en anledning gjorde flyet fra Oslo til Røros vendereis over Narjordet. og passasjerer kom seg ikke til Røros før dagen etter. Årsaken til denne hendelsen er noe uklar. Rørosnytt har bragt klarhet i at det ikke var endringer i landingsforholdene etter avgang fra Gardermoen.

Rognes er klar på at problemene ikke skyldes vanskelige værforhold.

– Været har ikke vært verre enn normalt 625 meter over havet på denne årstiden, sier Rognes til Rørosnytt.

Problemene skyldes at flyet som brukes på ruta ikke oppfyller kravene som stilles i regelverket når det er snødekt rullebane. Rullebanelengden som kreves for denne flytypen vinterstid, setter vektbegrensninger.

12. august kom nytt regelverk fra luftfartsmyndighetene (GRF) ICA startet arbeidet med dette regelverket 2008, og formålet er å standardisere rapportering og gjøre flyoperasjoner sikrere. Regelverket er strenger enn det som ble brukt tidligere.

Flyoperatøren Air Leap har valgt en Saab 340 for å løse oppdraget og vunnet anbudskonkurranse med det. Anbudsrunden gjelder fram til 31. mars 2024, og det kommer nok mange dager med snødekt rullebane før anbudsperioden er over. Nå har Samferdselsdepartementet uttrykt misnøye med det Air Leap leverer, i forhold til kriteriene i anbudsrunden.

I kriteriene står det at det skal være 12 ukentlige avganger, med 33 seters fly for å tilfredstille produksjonskravet satt av departementet.

– Air Leap har valgt å fly ruta med flytypen Saab 340, og flytypen har i kontraktsperioden vist seg å ha begrensninger på vekt både under sommer og vinterforhold. Så finnes det en løsning for lufthavna med stor grad av vinteroperasjoner SPWR (Specialy prepaired Winterrunway). Denne funksjonen ville kunne avhjulpet noen av de utfordringene vi har sett i høst, men ikke alle. Myndighetene krever at flyselskapet som flyr på Røros altså Air Leap må levere bremsefriksjon rapportert av flyet til Avinor på Røros. Air Leap opplyser at de ikke kan avlevere de nevnte flydata, og det er grunnen til at Røros lufthavn ikke kan påberope seg SPWR, sier Rognes.

Disse problemene kan ikke løses med Saab 340. Det bekrefter også VD i Air Leap Jon Melkerson i intervju med Rørosnytt.

– Avinor er eid av Samferdselsdepartementet, og vårt oppdrag er å drive lufthavna på Røros sikkert, stabilt og på en kostnadseffektiv måte. Vi skal sørge den til enhver tid valgte flyoperatør i tillegg til alle andre som måtte ønske å bruke Røros lufthavn i flytrafikken. Vi ønsker ikke å polemisere med Air Leap i media, men derimot prøve å gjøre jobben vår best mulig. Situasjonen slik den er nå oppfatter vi som svært beklagelig, og vi har jobbet med problemstillingen i samarbeid med vår eier Samferdselsdepartementet og Luftfartstilsynet for å løse vårt oppdrag best mulig. Det store engasjementet knyttet til flyrute og flyplass tar vi som et veldig positivt tegn for fremtiden. Flyplassen vil være et viktig virkemiddel for regionen i fremtiden, sier Gudbrand Rognes.