Foto: Ole Jørgen Kjellmark

Avklaring om flyruta kommer i morgen (+)

Avgjørelsen om hva som skal skje videre med flyruta Røros – Oslo, kommer etter det Rørosnytt erfarer i morgen. Samferdselsdepartementet har en periode vurdert et forslag fra Air Leap, og sett på mulighetsrommet, når det gjelder videre flyvninger. Samtidig har strengere smitteverntiltak satt sine rammer for luftfarten.

Det alle parter er enig om, er at Saab-maskinen som brukes av Air Leap i dag, ikke kan brukes lengre. Ved flere tilfeller har passasjerer med billett ikke fått bli med til og fra Røros. Kravet til lengde på rullebane kombinert opp mot vekt, gjør at det flyet ikke kan ta med seg mange nok passasjerer, og heller ikke nok flyfrakt.

Flytypene som er aktuelle er begrenset i antall og tilgjengelighet. Med to år igjen av anbudsperioden, er det lite sannsynlig at Air Leap vil kjøpe nytt fly. Om man ser på det som skjedde under nedstenging på grunn av covid, ligger en eller annen leieavtalesamarbeidsavtale med et annet flyselskap i luften.

Flytypen som stikker seg ut som mest aktuell for Røros Oslo, blir da som Rørosnytt tidligere har skrevet, Fokker 50. Det er et fly som tar 50 passasjerer, og som både kan lande og ta av på vinterføre med fullt fly med den lengden det er på rullebanen på Røros. Dette gjør at det er et flyselskap som stikker seg ut som høyaktuell samarbeidspartner, og det er Amapola.

Selskapet har 16 Fokker 50, og 15 av dem er i trafikk. De fleste flyene kjører frakt, og en av fraktrutene selskapet flyr, er Værnes – Gardermoen. Amapola driver også passasjerflytrafikk, med innenlandsruter i Sverige, Finland og Irland. Nå kan det være klart for Amapolas inntreden i passasjertrafikk i Norge, i en eller annen samarbeidsavtale med Air Leap.

Om det ender med en Fokker 50, slik Rørosnytt antyder, er sannsynligheten stor for at ruta Røros – Oslo igjen blir slått sammen med Ruta Ørland – Oslo. Da blir Røros en mellomlanding på ruta Ørland – Oslo. Det kan være en løsning under strenge covidrestriksjoner, og det kan også bli en permanent løsning. 50 seter er større kapasitet enn det trengs på Rørosruta nå, og stort nok til å romme passasjerer til og fra begge de to trønderflyplassene.

I løpet av morgendagen kommer svaret på om Rørosnytts spekulasjoner slår til eller ikke.