Elever ved Røros Videregående skole har hatt arbeidspraksis i utlandet. Foto: Tove Østby

Arbeidspraksis i England og Ungarn

Elever fra vg2 yrkesfag på Røros Videregående Skole har hatt praksis innen helse, barnehage og frisør i London og Budapest. I går presenterte elevene for medelever og lærere hva de de hadde opplevd og lært ved å ha praksis i utlandet.

Dette var 4. gang Røros Videregående skole sendte elever på yrkesfag vg2 ut på praksis i andre land. For å få til dette får skolen penger fra EU og Rsmus +. Denne gangen var det tre skoler som samarbeidet om en søknad om å sende elever ut. Skolene fikk kr 900 000 – 1 millon til å gjøre det. Søknaden dekket 26 elever , 6-7 lærer som har besøkt elvene og 3 lærer som skal til Ungarn i mai.

Yrkespraksis i et annet land blir et tilbud også neste år ved Røros Videregående skole, for de som går vg 2. Neste år blir det 4 skoler som skal samarbeide, og ny søknad er sendt. Det er Ståle Lund som jobber med dette prosjektet ved Røros Videregående skole. Han har god tro på positivt svar på søknakden, når skolen er kommet inn i systemet. Skolene får svar i midten av mai. Til neste år er det søkt om 3 millioner kroner. Det jobbes med å søke på midler i studiespesialisering fra høsten 2020. De har ikke mulighet på samme måten, men er ute hele skoleåret.

De elevene som ønsker arbeidserfaring i et annet land sender søknad til skolen. I søknaden skriver de hvorfor de er motivert for å dra til utlandet og praksis. Eleven blir kalt inn til intervju, og det blir forhåpentligvis praksisplass.

Ungarn

To av elevene hadde yrkespraksis i barnehage i Ungarn, i byen Szentendre som ligger ved Donau. I starten på oppholdet var de på tur inn til Budapest med guide. Elevene lærte litt om ungarsk historie.

Hver dag hadde barna i barnehagen svømming. Hver dag var det opplegg med bl.a. sanger og tall, det var fokus på læring tidlig. Tirsdag og torsdag var det engelsktime for barna.

Elevene fra Røros Videregående skole fikk ros av barnehagen. Det var heller ikke så ofte det var gutter som jobbet i barnehagen.

Sykehjem

Noen elever var utplassert på et sykehjem med 77 pasienter. Elevene var på avdelingen med de sykeste pasientene. De som jobbet der kunne ikke så mye engelsk. Elevene brukte kroppsspråk og google translate. Pasientene kunne heller ikke engelsk.

Elevene som var utplassert på sykehjemmet fikk oppleve at det er stor forskjell fra sykehjem i Norge. I Ungarn er det dårlig hygiene. Ikke antibac og ikke ofte håndvask, ikke pauserom, og pasientene satt stille rundt kjøkkenbordet hele dagen. Bleier ble skiftet på stuen foran alle pasientene. Det bodde tre stk på samme rommet uten skjerming. Etter utplasseringen setter elevene pris på sykehjemmene i Norge.

Elevene var ferdig på jobb kl. 14, og hadde dermed mye fritid. Fritiden ble for det meste brukt på shopping og bli kjent med landet. Bl.a. var de en dag med på båtcruise på Donau. 15. mars ble nasjonaldagen feiret.

En elev var utplassert på en arbeidsplass som tilsvarer Optimus, men med noen forskjeller. Dette var et 3-etasjes murbygg. Det var personer med ekstra behov som jobbet og bodde der.

London

Flere elever hadde sin yrkespraksis i London. Første uken hadde de engelskkurs der de snakket og øvde på språket til de skulle ut i praksis.

Elevene bodde hos vertsfamilier. For noen elever var dette en fin opplevelse, mens det for andre elever ikke ble en like positiv opplevelse. Noen bodde hos ei hyggelig dame, mens andre bodde hos ei dame som serverte dem dårlig mat, og elevene måtte kjøpte alle måltider selv.

Også noen av elevene som var i London jobbet på sykehjem. Heller ikke på sykehjem i London var de så nøye på hygienen, det var ikke taushetsplikt og det kunne tas bilder av pasientene. 

Elevene som var i London brukte mye av fritiden til shopping og sightseeing. I løpet av utplasseringsperioden har elevene lært litt mer engelsk, og om kulturen der de har vært.

Elevene som var utplassert i barnehage i London opplevde at det var forskjell på barnehage i London og hjemme i Norge. Når de kom til barnehagen ble de møtt med piggtrå. Det var liten uteplass, og omsorgsmessig var det stor forskjell fra det vi er vant til i Norge.

Noen elever var utplassert i en frisørsalong. Eier av salongen sto i dress bakerst i salongen og så etter at frisyrene ble fine. Første dagen jentene kom dit hadde ikke de som jobbet der fått beskjed om at elvene skulle komme og de måtte gå igjen. Andre dag gikk det bedre og jentene fikk begynne praksisen sin. Men de fikk lite å gjøre, det ble mye observering. Etter hvert fikk de vaske hår. Elevene synes det var hyggelig der og det var trist å dra siste dagen.

Neste år blir det mulighet til å ha yrkespraksis i Irland og Slovenia, men ikke i Ungarn. Snekkere får mulighet til å reise til Tampere i Finland.

Elevene som hadde vært ute i verden på yrkespraksis fikk tildelt en Europass diplom som kan være fin å ha på CVen.

Facebook
Twitter
LinkedIn