Store planer for Fiastomta

Gjøsvika AS har presntert store konkrete planer for å revitalisere FIAS-tomta.

– Selskapet har jobbet aktivt med planene for området siden Compenso Eiendom AS inngikk partnerskap med Røros Vekst tidlig i 2019. Sammen er vi på god vei til å skape ny og god aktivitet på området!» – sier Henrik Raaden Slettum, styreleder i Gjøsvika AS. 

Gjøsvika AS skal primært drive med egen næringsutvikling på Røros, men er også en bidragsyter til videre vekst i eksisterende selskaper samt trekke nye og spennende virksomheter til Røros. 

Fias-tomten er en av få sentrumsnære arealer som er tilgjengelig Røros sentrum og ligger strategisk plassert ved en av innfartsårene til sentrum. Gjøsvika AS har i samarbeide med flere lokale aktører felles ønske om å utvikle næringsarealet til et utstillingsvindu for fremtidige løsninger innen miljø og teknologi. Gjøsvika AS vil samarbeide med Ren Røros med utstrakt brukt av fremtidsrettede energiløsninger som reduserer energiforbruket og klima avtrykket.

Tiltak som vurderes er blant annet bygningsintegrert solcelleteknologi for lokal produksjon av strøm, bruk av varmepumpeteknologi for oppvarming. Det er også aktuelt å se på styringssystemer som balanserer lokal energiproduksjon med behov for oppvarming, kjøling og belysning samt andre energibehov i bygget.  «Gjøsvika ønsker på mange måter å representere den mest energieffektive og klimavennlige bygningsmassen i Fjellregionen.» – sier Henrik Raaden Slettum

Flere spennende prosjekter! 

Det jobbes også med flere spennende prosjekter på tomten som skal inn i overstående omtalte bygningsmasse. Både lokale eksisterende aktører og nye. Henrik Raaden Slettum er ikke i tvil om at utviklingen av Fias-tomten vil skape handelsvekst og nye arbeidsplasser på Røros. Prosjektene, for den 10 mål store tomten, vil på kort sikt skape 10-15 nye arbeidsplasser på Røros.

Aktuelle aktører

Rema 1000 Midt Norge har store ambisjoner, og ønsker å etablere Rema 1000 Bergstaden som et tilskudd til dagens Rema 1000 Røros.

REMA 1000 Bergstaden vil ha en bred presentasjon for lokalmat fra Rørosregionene og vi vil legge til rette for salg fra lokale leverandører med at de får benytte areal både inne og ute for presentasjon og salg av sine produkter. «Vi ser at ulike butikktyper i samme marked utfyller hverandre, og her ønsker vi å skreddersy en REMA 1000 som er et godt dagligvarealternativ for innbyggere i Røros og alle tilreisende….» Sier Vidar Andersen Regionsdirektør i Rema Midt Norge.

REMA 1000 ser at lokalmat selges best lokalt, og ønsker derfor å bruke REMA 1000 Bergstaden som et «butikk-laboratorium» for å se hvilke produkter fra Rørosregionen kunden vil ha mer av. Dette vil gjøre det enklere for oss å etablere lokale varer fra Røros både regional så vel som nasjonalt. 

Røros Dører og Vinduer (Isola) har siden ombyggingen i 2009 vært gjennom en stor endring både mht. kunder og produkter. Gjennom de senere årene har det blitt arbeidet etter strategien «Masseprodusert Skreddersøm» sammen med 3 andre bedrifter på Røros og med forskningsstøtte fra Sintef. Det betyr at Røros Dører og Vinduer produserer på ordre, dvs. etter kundens ønsker (skreddersøm) men med tilnærmet effektivitet som en masseprodusent, sier Tor Lømo-Hansen, daglig leder i Røros Dører og Vinduer

Samtidig har det vært en stor endring i hvilke produkter kunden etterspør. Tidligere var det koblete smårutete vinduer i umalt, hvit eller rød farge, samt typiske hyttedører og dører med «Røros-design» i furu. Nå etterspørres det i tillegg en stor variasjon av isolérvinduer med alle tenkelige vinkler, glasspakker og farger (en- og to farget). Dette er blitt det langt største produktområdet.
På dørsiden tilbys også dører med moderne funksjonalistisk design eller i andre materialer enn furu. 

Dette stiller større krav til at vi er fleksible i vår produksjon og at vi har medarbeidere med kompetanse tilpasset de endrede kundekrav.

Den store variasjonen samt utvikling av nye spennende produkter vil muligvis krever areal for å få til en rasjonell produksjon. Derfor vurderer vi en utvidelse for å kunne flytte om på produksjonslinjer og sette opp nye linjer dersom det er nødvendig, avslutter Tor Lømo-Hansen

Toyota Slettum Bil AS har siden oppstarten og flyttingen til Tollef Bredals vei, hatt sterk utvikling og har stabilisert seg på en solid omsetning og stabilt gode resultater. De neste årene vil Toyota komme med mange nye lanseringer, spesielt innenfor utslippsnøytrale drivlinjer, som flere elbilmodeller og hydrogen-teknologi. Allerede i løpet av de neste månedene så vil en varebil med elmotor være tilgjengelig. For Toyota Slettum Bil kan dette, sammen med en fortløpende vurdering av utvikling og forbedring av verkstedfasilitetene, medføre behov for større areal til bildriften. 

Vi ønsker å utvikle oss videre, og ser mulighetene på området om vi får de økonomiske rammene innenfor hva vi klarer å forsvare i fremtiden. Toyota Slettum Bil ønsker i fremtiden å fremstå som fjellregionens mest miljøbevisste bilorganisasjon og skal bistå Toyota Motor Corporation med å nå sin visjon om null utslipp. «Ved hjelp av kontinuerlig forbedring (KAIZEN) jobbes det for reduksjon av vår forurensning og vårt forbruk av ressurser og energi.  sier Henrik Raaden Slettum. 

Gjøsvika AS har stor tro på prosjektet og arbeider nå videre for å realisere planene. Å benytte denne anledningen til å skape nye fremtidsrettede energiløsninger på næringsbygg, sikre og skape nye arbeidsplasser samt forskjønne innfartsåren til Bergstaden er bare noen av elementene som gjør dette spennende. Når nå disse planene blir kjent vil det kanskje også komme flere bedrifter som ønsker å være delaktig i dette.